A inceput febra lucrarilor de licenta si in fiecare joi la usa mea se aduna tinereii din anul 3 pentru consultatii. Deocamdata au inceput sa apara cei mai silitori insa incet, incet apar si lenesii, cei care desi mai au doar 2 luni pana la sfarsitul anului scolar, inca nu si-au pus problema in mod serios. Majoritatea au teme care implica studiul anumitor parti din comportamentul consumatorilor; fie gradul de receptivitate vis a vis de anumite tehnici promotionale, fie vis a vis de promovarea pe bloguri etc. Prin urmare discutiile aluneca subtil in zona psihologiei consumatorilor.
Si pentru ca marketingul serios fara psihologie, sociologie si antropologie nu prea poate exista, majoritatea studentilor mei sunt indrumati catre carti, materiale, articole si site-uri care trateaza astfel de probleme. Unii le parcurg cu placere, altii le considera un chin insa sunt sigur ca la final, outcome-ul este unul pozitiv in ambele cazuri. Fara a sti cum gandeste consumatorul si fara a putea explica intr-un mod cat mai corect comportamentul acestuia in diferite situatii, nu te poti considera un bun strateg de marketing.
Una din cartile pe care le recomand studentilor mei este cea primita chiar saptamana trecuta de la prietenii mei de la Libris.ro, si anume „Psihologia consumatorului” de Nicolas Gueguen (doctor in psihologie cognitiva si profesor cercetator la Universitatea Bretagne-Sud din Franta). Este o carte pe care am parcurs-o de nenumarate ori in ultimii ani pentru ca mereu am gasit cateceva interesant intre copertile ei. Am acceptat sa ii fac review pentru ca o consider una din cartile de capatai ale studiului comportamentului consumatorilor mai ales prin prisma dimensiunilor ei atat practice, cat si stiintifice.
O sa regasiti in paginile ei exemple de studii practice dar si trimiteri, la fiecare dintre capitole catre surse bibliografice si in special articole stiintifice de cercetare. Prin urmare, puteti fi siguri ca cele citite sunt informatii fundamentate si filtrate din cele mai prestigioase jurnale de specialitate. Meritul autorului este de a fi pus cap la cap 69 de studii foarte interesante despre efecte psihologice ale strategiilor de marketing, sustinute de exemple practice foarte usor de parcurs.
Cartea este structurata in trei parti. Prima trateaza perceperea informatiei si comportamentul de cumparare abordand subiecte ca preturile cu efect psihologic, influentarea automata si neconstientizata, publicitatea si persuasiunea, mesajele si cuvintele aparent anodina si comportamentul de cumparare. A doua parte este mai mult orientata catre factorii de ordin ambiental si simturi si expune subiecte ca influenta muzicii in restaurante/magazine, a decorurilor, a mirosului, a culorilor, a luminii etc. Ultima parte se adreseaza in special vanzatorilor, agentilor comerciali si personalului de contact. Este intitulata „puterea vanzatorilor si influentarea clientilor” si prezinta diferite tipuri de abordari ale clientilor in functie de semnele care tradeaza comportamentul acestora – mimica, gestica, vestimentatia, grupurile etc.
Tot in aceasta ultima parte am gasit un subcapitol foarte interesant asupra caruia m-am oprit mai mult si anume – Autoinfluentarea. Am gasit raspunsul la intrebarea „De ce un chelner care a repetat dupa dumneavoastra toate amanuntele comenzii (gen KFC) va fi indreptatit sa primeasca un bacsis mai mare?” (efectul cameleon). Nu vi-l spun pentru ca vreau sa va fac sa cititi cartea. N-o sa va spun cat costa pentru ca puteti vedea si singuri dar va spun ca se citeste foarte rapid si orice marketer ar trebui s-o aiba in biblioteca personala. Enjoy it!
Ana a zis
si eu cred ca politica :” know your consumer” este foarte buna, si ne ajuta mult in marketing
Adrian Monoranu a zis
@Ana: si eu cred ca faci cam mult spam si ti-am scos linkul. 🙂 te-am lasat, dai comentarii cat de cat la subiect dar consider ca nu prea ai chestii relevante de zis. asta e primul avertisment. daca vrei link inapoi pe nume, scrie pareri si nu constatari. 😉 no ofense!
Marius Gavril a zis
Mi se pare foarte misto cartea! Chiar astept un review daca te gandesti sa faci.
Cat despre comportamentul consumatorului ca si obiect de studiu, nu sstiu cum e la marketing la FEAA, insa peste drum la CRP, desi s-a facut un semestru, s-au discutat chestiuni doar pe baza cartii „Comportamentul consumatorului” de Zaltman si inca o carte, ceea ce mi s-a parut ca burgerul de la McDonalds: iti place insa vrei mai mult.
Thnk od for self tutoring pentru unii, ca de nu ramaneam doar cu idei despre tipuri de cercetare si interviul aprofundat.
Mi se pare aiurea ca in cadrul cursurilor (indiferent de ce se studiaza) profesorii au in general tendinta doar de a prezenta la inceputul semestrului pe scurt bibliografia spunand doar „Asta e bibliografia! Sa o cititi!”. Ar fi foarte smecher ca din cand in cand profesorii/asistentii sa vina cu carti/trimiteri si sa faca live un scurt „review” la carti relevante. De asemenea, micile pastile aruncate la momentul oportun cu trimiteri catre carti au si ele efect benefic: sa vezi cum se aud pixurile pe foaie sau tastele de la telefon cand aud de o carte buna 🙂
Adrian a zis
O am deja de un an si ceva , intradevar e buna , m-a ajutat mult la licenta, si apropo Mono chiar mi-ai facut pofta sa o recitesc , uitasem deja de acesasta carte 🙂
Recomand!
All the best!
Reclame Tv a zis
Multumesc pentru recomandarea facuta, recunosc ca nu stiam de aparitia acestei carti.
Am citit in schimb „Comportamentul Consumatorului” de Prof. Univ. Dr. BOIER Rodica pe care v-o recomand celor care nu ati apucat s-o cititi.
Televizoare a zis
Este o carte care ar trebui citita atat de vanzatori cat si de consumatori, pentru a vedea posibilitatile din ambele puncte de vedere.
Cosmina a zis
Per total mie imi place Badea, cateodata am momente in care chiar i-as da una-n mufa dar pana la urma conteaza ce vrea sa transmita, nu felul in care o face…oricum, aceasta reclama m-a amuzat, e fix pe stilul lui: infantil si hazardat :))sau, ma rog, el o face sa para asa :))
Manusi dama a zis
Chiar mai facut curios cu acel efect de cameleon. Sunt un fan al marketingului, dar nu studiez deloc din el. Momentan citesc doar carti pentru dezvoltarea personala, iar marketingul este in stransa legaura.
Pantaloni a zis
Cred ca aceasta carte ar trebui sa o citeasca toti antreprenorii din Romania. La noi se fac prea putine studii de piata, iar managerii se documenteaza prea putin.
Ionela a zis
Tocmai am terminat de citit cartea. Foarte buna, am si inceput sa aplic ce am invatat din ea si chiar functioneaza 😀