Urmaresc de ceva timp un nou site din zona publicitatii. Initiativa unui tanar din Brasov, site-ul este dedicat copywriting-ului in special si publicitatii in general. Ideea nu e rea, omul vrea sa puna si bazele unei comunitati a copywriterilor romani ceea ce nu poate decat sa ajute industria. Site-ul se numeste www.RomanianCopywriter.ro.
Totusi, ideea de a construi o comunitate e doar o fateta a site-ului pentru ca in rest, acesta se vrea a fi si o resursa pentru cei care vor sa afle sau sa invete mai multe despre copywriting. Toate bune, autorul se straduieste, invita si alte persoane sa scrie si content se face. Se pune insa problema calitatii acestuia.
Don’t get me wrong, sustin ideea, insa e o diferenta mare intre pasiune si experienta din domeniu. Am citit pagina prin care autorul se prezinta si nu reiese de nicaieri faptul ca are ceva experienta. N-am vazut vreun nume de agentie, n-am vazut vreun nume de client pentru care sa fie lucrat, ci doar activitatea lui din AIESEC, pe care o respect, dar cam atat.
Evident, i-am citit cam 80% dintre articole si in mare parte sunt ok dar filosofia de la care porneste este, din punctul meu de vedere, una eronata. Multe dintre articole sunt prezentate ca fiind sfaturile lui, solutii ce asigura succesul etc. insa pot sa pun pariu ca le-am mai gasit prin carti de profil. Nu e rau faptul ca sunt reluate, insa poate n-ar strica sa mentionam sursa de fiecare data. Apoi, cand spui ca oferi solutii trebuie sa ai clar ceva in spate, nu doar niste carti citite, pentru ca acelea sunt doar interpretari si nu solutii.
Stiu foarte bine cum sta treaba cu cititutul cartilor si solutiile prezentate acolo. Sunt chestiuni specifice unor piete particulare care nu se pot generaliza. Mai mult decat atat, lipseste baza, fundamentul pe care orice specialist wanna be ar trebui sa le aiba. Am mai zis-o si o mai zic, poate ca inainte sa citim si sa ridicam la rang de biblii carti cu denumiri de tipul „10 pasi pentru succesul …” sau „cele 22 de legi imuabile …” ar trebui sa citim carti cu denumiri de tipul „Essentials of …” sau „Principles of …”.
Salut ideea proiectului, sper ca autorul sa-mi inteleaga critica si sa dezvolte in continuare partea de content dar si comunitatea. Si in incheire aduc si o critica bazata pe experienta.
Se spune sus si tare pe site ca publicitatea e facuta sa vanda. Ca textele trebuie scrise in asa fel incat sa vanda. Vanzarea este insa o etapa finala la care se ajunge printr-un complex de tehnici de marketing iar copywritingul este o unealta. Publicitatea trebuie sa aduca notorietate, sa covinga, sa incite, sa creeze dorinta insa actiunea de cumparare vine adesea ca efect al promotiilor, al advertisingului din magazin, la plasarii de produse, al tehnicilor de merchandising etc. A te baza strict pe publicitate pentru a vinde este total eronat.
Aici apare acea lipsa de fundament despre care vorbeam. Ani de zile clientul de publicitate din RO a venit la agentie cu gandul ca vrea sa vanda. Si agentiile s-au pliat dar nu au educat. Si-au facut treaba, au creat notorietate, impact, expunere, vizibilitate, au facut pull adica exact ceea ce trebuiau sa faca insa nu i-au spus clientului, Doamne fereste, ca publicitatea nu e cea care vinde. S-au multumit sa-i spuna clientului ca mai trebuie facute si ceva promotii, ca mai trebuie bagati bani si in merchandising stiind de fapt ca acelea sunt cele care merg. Problema e ca nu acelea castiga premii si nu despre banalele POSA si merchandising se vorbeste la ApropoTV, basca nici nu costa asa de mult. Asa ca agentiile au tacut, au facut ce au stiut ca trebuie facut si au luat banii dar n-au educat. Lucrurile nu trebuie sa continue asa. Prin urmare, nu cred ca trebuie sa indoctrinam o generatie de tineri ce vin din urma cu idei de genul.
Succes tuturor ce vor intra in comunitate, sunt sigur ca le va fi de ajutor, succes si initiatorului proiectului si sper sa vad in curand oameni cu nume si experienta din industrie scriind posturi pe site.
Salut, Adi!
În primul rând, îți mulțumesc pentru review-ul făcut pentru blogul meu. Este într-adevăr o inițiativă la care lucrez mai mult din pasiune, pe care, recunosc, nu o am bazată pe experiență prea mare, mai mult pe voluntariat.
De asemenea, îți mulțumesc că mi-ai urmărit blogul!
Multe din articole le bazez pe cărți de specialitate, și am încercat să precizez sursa de fiecare dată când a fost necesar.
Ideea principală a blogului e să mă adresez celor care nu au experiență în domeniu, și sunt în situația de a-și face singuri promovarea și reclamele. Am încercat să fac acest lucru cât mai simplu cu putință, de aceea nu am spus încă și de celelalte efecte ale publicității.
Ai dreptate, scopul principal al publicității e să educe cumpărătorul, să ofere notorietate, vânzarea fiind doar un efect.
Voi ține cont pe viitor de observațiile tale.
Momentan caut colaboratori, cu experiență în domeniu, să mă ajute să creez conținut relevant, bazat mai mult pe experiență, și să cresc acest proiect. Fiind la început, am pornit cu articolele mele, însă doresc să fac din acest proiect, prin comunitatea sa, unul deschis tuturor care vor să scrie și să educe publicul român, pentru a crește acest domeniu în România.
Sunt deschis la orice propuneri de colaborare.
Mulțumesc încă o dată și mult succes în tot ceea ce faci!
Mereu am fost pasionata de meseria de copywriter, si totusi parca niciodata nu am studiat suficinet, sau sa aplic la acest tip de job
Adrian, toti incep de jos 🙂 Pana si cei mai mari speakeri si traineri au fost incepatori la…inceput. Poti sa fii pasionat de un domeniu, si daca vrei sa pornesti un blog sa impartasesti si altora ce descoperi tu in domeniul ala, normal ca postezi din postura de incepator si vorbesti din pasiune, inca n-ai experienta. Dar in timp, peste cativa ani, faci si experienta si atunci ai in spate si experienta si pasiunea si cand se imbina astea doua, esti de neoprit 🙂