La ora la care apare acest post deja le-am vorbit celor 30 de persoane prezente la Social Media 4 Students Iasi 2013. Tema care mi s-a propus a fost Social Media pentru companii si desi s-a vorbit enorm de mult pe tema asta, am acceptat-o pentru ca vreau sa le explic celor prezenti un singur lucru. Sincer sa fiu, cred ca nici nu aveam nevoie de vreo prezentare powerpoint pentru ce vroiam sa le zic dar am facut-o in speranta ca cei care nu m-au crezut vor invata totusi ceva (in special chestiile scrise cu portocaliu).
NIMENI NU PLATESTE CU ADEVARAT PENTRU CAMPANII SOCIAL MEDIA IN IASI!
Si cand spun „nu plateste” nu ma refer neaparat ca nu plateste consultantul sau pe cel care face campania (desi cei mai multi manageri/patroni se asteapta sa nu faca nici asta pentru ca multi, multi alti specialisti in ale internetului le-au spus cu ani in urma ca promovarea pe internet e MOCA si SIMPLA). Ma refer la faptul ca de cele mai multe ori nu exista un buget iar atunci cand acesta exista este pur si simplu infim in raport cu toate actiunile care trebuiesc intreprinse pentru a duce la bun sfarsit obiectivele propuse. De aici rezulta de cele mai multe ori ajustarea obiectivelor sau mai rau uitarea acestora si intretinerea unei activitatii fara sens si fara rezultate concrete.
Cereti buget fratilor, daca vreti sa faceti campanii de succes in social media. Nimic nu e gratis. Si cel mai important, cereti buget pentru ca munca voastra nu e gratis. Faceti un plan care sa contina actiuni concrete si costuri pe fiecare actiune. Faceti un deviz, pur si simplu, si puneti in el orice cost care apare. Nu uitati, orice activitate aduce cu sine un cost. Trebuie sa faci un coverphoto pentru o pagina de facebook, e normal ca aceasta sa fie o activitate platita. Altfel o sa te trezesti ca din consultant social media te transformi in designer, copywriter, programator si cine mai stie ce specialist.
E adevarat, in Iasi se cauta exact omul care le stie pe toate. Si nimeni nu zice sa nu le faci. Dar cere sa fii platit pentru toate aceste activitati. Pentru fiecare in parte. Pune-le in buget, evidentiaza-le importanta in cadrul campaniei, convinge-ti managerul ca fara ele obiectivele nu pot fi atinse, altfel risti sa muncesti pe bani putini fiindca el se va obisnui sa le primeasca gratuit iar tu vei primi doar banii de consultanta, fiindca sunt sigur ca nu te va lasa inima sa nu faci actiunile respective. Stii clar ca fara ele iti compromiti campania si rezultatele nu vor mai fi atinse iar banii de consultanta nu vor mai veni sau mai rau, managerul respectiv nu va mai vrea sa lucreze cu tine.
Consultanta nu trebuie sa fie gratuita, toate skill-urile trebuiesc platite dragi prieteni. Hai sa va dau cateva insight-uri despre cum lucreaza un brand mare cand vine vorba de o campanie de social media. Luati de aici un quick reality check!
1. Se lucreaza cu cel putin o agentie, daca nu cumva 2 (una de digital marketing/PR si una de advertising).
2. Sunt implicate echipe (din agentii si din firma) care cuprind de la 10 persoane in sus (strategi, creativi, account manageri, brand manageri, si toata pleiada de juniori).
3. Bugetele sunt de cateva mii sau zeci de mii de euro (depinzand de brand si de amploarea campaniei).
4. Nicio campanie nu se face de azi pe maine.
5. Nimeni nu promite si nimeni nu asteapta cresterea vanzarilor. Nici peste noapte, nici peste o luna, nici peste un an.
Tocmai am terminat prezentarea si cred ca m-am exteriorizat prea tare dar sper ca am transmis un mesaj celor din sala. Sper ca macar cei tineri sa nu se mai vanda asa de ieftin pe motiv ca bugetele sunt prea mici sau absente. E o mare prostie, doar nu vreti ca un client sa recunoasca din proprie initiativa ca ii merge foarte bine si are incasari uriase. Este un principiu de baza in negociere. Nu pornesti niciodata acceptand prima oferta. Prezentarea mea e mai jos. Astept feedback!
Marian Stanciu a zis
Complet de acord cu toate punctele in afara de numarul 5. Like-urile nu sunt decat un target intermediar, spre o actiune finala (vanzari, donatii, in functie de profilul clientului).
Daca la un anumit punct nu converteste intr-un fel sau altul, ne luam Effie-ul, il punem pe raft si am luat bani degeaba 🙂
Vlad a zis
CORECT.
Sunt reguli de bun simt, care se aplica in orice afacere.
NU TE VINDE „GRATIS”, pt ca iti faci rau tot tie, cu bataie peste ani de zile. Daca ai sa reusesti sa rezisti.
Nu lasa clientul sa se obisnuiaca sa primeasca gratuit un serviciu care pe tine te costa sa-l realizezi. Chiar si la inceput fiind. Cu atat mai mult la un anumit nivel.