Da, ma bucur. Pentru cei care nu inteleg despre ce-i vorba, Facebook a scazut reach-ul posturilor pe pagini cam la 2% din numarul fanilor. Asa ca daca ai 50.000 de fani pe pagina probabil data viitoare cand vei posta ceva vei vedea acolo in insights ca doar vreo 1000 au vazut postarea respectiva. E de rau? Da, e de rau, pentru cei care au investit sume mari in cumpararea de like-uri sau pentru cei care inca se mai amageau ca Facebook si netul in general sunt instrumente gratuite de promovare. Dar pentru mine e de bine.
De ce? Pentru ca acum cei cu paginile in cauza vor avea 2 solutii. Una este sa faca niste campanii cu promoted post, adica posturi promovare cu bani. Si cealalta este sa se orienteze si catre alte instrumente de promovare online. Either way, I’m winning. Pentru ca multi dintre cei care au cumparat fani habar n-au cum se face o campanie platita pe Facebook si pentru ca multi nu cunosc alte instrumente de promovare online. Sigur, voi cei care va pricepeti o sa spuneti ca nu e deloc greu si ca vor invata pentru ca, nu-i asa, nevoia te invata. Ei bine, faptul ca au cumparat like-uri in trecut ne arata exact inversul acestei afirmatii.
Anii de zile mi-am tot racit gura pe la intalniri spunand ca internetul nu e nici simplu de folosit si nici gratuit. Cine a avut de inteles a inteles, altii au preferat pur si simplu sa mearga inainte crezand cu tarie in gratuitate.
Ai cumparat fani, ai ajuns la sute de mii dar cati dintre ei reprezinta cu adevarat reach-ul pe care il doresti. Acum facebook-ul ti-a limitat accesul la fanii tai si te revolti dar de fapt nu intelegi ca iti face un bine. Pentru ca cei 2% pe care ii accesezi sunt chiar cei care interactioneaza cu tine. Nu aia din Filipine sau din Guatemala pe care i-ai cumparat si nu ti-ai pus problema cine sunt. Partea proasta e ca acum din disperare o sa faci promoted posts si o sa arunci si mai multi bani incercand sa ajungi tot la aia de care nu ai nevoie in realitate.
Daca in trecut ai inteles ca fanii reali sunt aia care conteaza acum te bucuri de un reach organic mai mare datorita interactiunii pe posturi. Like-urile, share-urile, comentariile apar pe profilurile fanilor si asta inseamna un boost natural la fiecare postare, ceea ce conteaza. E adevarat ca nu e la acelasi nivel cu cel realizat prin posturile promovate dar e mai bine targetat pentru ca oamenii care interactioneaza cu pagina ta au in lista lor de prieteni oameni asemanatori, adica in principiu cam din targetul care te intereseaza pe tine.
Facebook-ul e un autobuz si din fericire pentru mine nu prea multi au permis de conducere pentru aceasta categorie de vehicule. Daca aveti nevoie de lectii de conducere, stiti unde sa ma gasiti!
Businessman climbing on a ladder drawing business plan – via Shutterstock
Ines Prodan a zis
Când faci boost post, poți să alegi cea de-a doua variantă – „People you choose through targeting” și nu-i mai targetezi pe cei din Guatemala. Desigur, dacă te duce capul :).
Marius Sescu a zis
Da și nu prea. Corect, Facebook a lovit în brandurile care au cumpărat fani la kilogram, dar în același timp a lovit și în firmele mici. De exemplu ia pagina ta de Facebook, creată pentru blog, sau pagina mea, create pe aceeași idee, de a delimita conținutul profesional, chestiile de marketing de mesajele personale. Oamenii care au dat like la paginile astea au dat like pentru că vroiau să vadă știrile postate de noi. Acum nu le mai văd, și sigur nu are sens pentru mine să fac campanii pentru a afișa mesajele acestor fani. Nu zic că mă bazam pe traficul de pe pagină pentru blog, dar în condițiile astea, mi se pare normal să încurajez abonarea la newsletter sau rss feed către cititori, unde reach-ul e sigur mai mare. 🙂
Adrian Monoranu a zis
@Marius Sescu: Scaderea se simte in general la paginile mari. Mie de exemplu, la 2400 de fani nu mi-a scazut reach-ul sub 25% pe niciun post. E drept ca le mai sharuiesc prin grupuri unde cred ca exista interes. Apropo de asta, ghici care o sa fie urmatorul „scam” de a creat reach gratuit pe Facebook? 🙂
Andreea Ion a zis
M-ai facut curioasa. 28% reach 🙂 Nu e ideal, dar "keep calm & keep posting" 🙂
Adrian Monoranu a zis
@Ines Prodan: Asa e, dar tu si cu mine stim chestia asta. Altii nu prea. So guess who's getting paid. 🙂
Sterian Mihai a zis
Nu cred că problema ar fi la cei care au gogoşerie Cocârlaţii din Deal şi fac custom targeting pentru 25 de ţări. Problema e acest vas care se scufundă, Facebook, care a schimbat algoritmul Edgerank pentru a filtra şi mai mult conţinutul pe care o persoană îl primeşte în News Feed. Avem din ce in ce mai mulţi prieteni, dăm like la mai multe pagini şi News Feedul devine aglomerat. În mod normal există un reach de 8-16%. Una dintre variante ar fi promoted posts. Există şi varianta organică, varianta de a crea pur şi simplu semnalele sociale pe care Facebook le consideră relevante ( likes, comments, shares ). Deci va trebui să facem postări din cele mai lobotomizate pentru a crea engagement. Like if you hate Monday's, poze cu CATURDAY, meme-uri sau chestii de genu http://bit.ly/1gdBnXp. Vor răsplăti retardismul, ce provoacă engagement, iar cei care vor să posteze conţinut relevant pentru brand vor fi îndepărtaţi din ce în ce mai tare de publicul ţintă şi vor fi nevoiţi să posteze conţinut pentru 10 persoane din 500 de fani ori să recurgă la publicitate plătită. Pe sistemul, cei bogaţi vor deveni mai bogaţi. . .Aştept cu interes momentul în care oamenii se vor dezmetici şi vor face tranziţia către Twitter, Gooogle+ , Tumblr şi alte platforme ce nu necesită planuri laborioase ci doar idei creative şi viziune.