Marketing in cuvinte si imagini

Blogul lui Adrian Monoranu

  • Acasa
  • Despre autor
  • Contact
Privacy & Cookies: This site uses cookies. By continuing to use this website, you agree to their use.
To find out more, including how to control cookies, see here: Politică cookie-uri

Sindromul Learned Helplessness la romani.

Scris de Adrian Monoranu pe 3 februarie, 2014 5 comentarii

Asa cum se cade in orice studiu de caz, trebuie sa definim mai intai termenii. C-asa-i frumos si asa am invatat la scoala doctorala. Sau ma rog, asa am invatat eu de prin carti ca pe vremea mea nu exista entitatea cu pricina. Prin urmare discutam despre un concept introdus in contradictie cu „behaviorism-ul” lui B.F. Skinner (despre care presupun ca ati auzit) in 1967 de catre psihologul american Martin Seligman (dupa nume numai american nu pare). Practic cea mai simpla definitie o gasiti mai jos:

Learned helplessness is a mental state in which an organism forced to endure aversive stimuli, or stimuli that are painful or otherwise unpleasant, becomes unable or unwilling to avoid subsequent encounters with those stimuli, even if they are escapable, presumably because it has learned that it cannot control the situation.

E o situatie in care un individ care intalneste stimuli negativi, situatii care ii provoaca durere sau pur si simplu stari neplacute, devine incapabil sau nu mai doreste aceste intalniri, chiar daca stie ca le poate depasi, deoarece a invatat ca nu poate controla situatia. Cu alte cuvinte, e mai simplu sa zici, de exemplu, nu ma duc la interviuri de angajare ca oricum peste tot sunt pile si nu ma primeste nimeni. Suna cunoscut? Interviul e o situatie destul de stresanta, exista posibilitatea sa nu fii angajat si atunci apar starile negative. E o situatie pe care nu o poti controla, si atunci mai bine nu te mai duci si eviti starile negative. Logic.

Daaaar, situatia nu ramane asa. Romanul nu sta acasa si e fericit. Pentru ca depresia oricum se instaleaza fiindca situatia initiala se pastreaza, adica el tot nu are job. Partea proasta e ca romanul a aflat ca depresia se poate depasi mai usor daca e impartasita cu altii care au trecut prin aceleasi situatii. Si uite asa apar frustrarile de masa. Mai trist e ca aceasta „bagare de picior”, daca imi dati voie sa ma exprim mai plastic, se intampla sa influenteze in mare masura generatiile tinere care sunt foarte receptive. De asta se si numeste „learned” helplessness. Si daca primii s-au confruntat cu situatiile neplacute si au invatat sa le evite, cei din urma nici nu mai apuca sa intre in contact cu stimulii negativi, invata direct frustrarea.

Acum ganditi-va daca sunteti in vreuna din cele 2 categorii si constientizati situatia. Exista o cale de vindecare. Se numeste incercare. Si nu e valabila, la fel ca sindromul, doar pentru interviurile de angajare, ci pentru multe multe alte situatii. Succes! Don’t give up TRYING!

PS. Ma scuzati ca n-am gasit o traducere potrivita pentru learned helplessness. E greu de pronuntat in engleza dar e mai greu de tradus in romana. 🙂

shutterstock_130212128

 

Little girl sitting on curb in dirty dress looking cold and alone – via Shutterstock

More from my site

  • Ce-am invatat lucrand pentru americani!Ce-am invatat lucrand pentru americani!
  • Capcana Craciunului la romani.Capcana Craciunului la romani.
  • 20 de ani mai tarziu.20 de ani mai tarziu.
  • Zeul român.Zeul român.
  • CV-uri, email-uri, joburi si jale multa.CV-uri, email-uri, joburi si jale multa.
  • Cum si-au luat romanii libertatea inapoi?Cum si-au luat romanii libertatea inapoi?
  • Dă clic pentru a partaja pe Facebook(Se deschide într-o fereastră nouă) Facebook
  • Dă clic pentru a partaja pe LinkedIn(Se deschide într-o fereastră nouă) LinkedIn
  • Dă clic pentru a partaja pe X(Se deschide într-o fereastră nouă) X

Apreciază:

Apreciază Încarc...

Din categoria: Academic Etichete: angajare, interviuri, learned helplessness, romani, sindrom

Comentarii

  1. Mihaela Minea a zis

    3 februarie, 2014 la ora 11:37 am

    Ar putea fi tradusa ca un fel de "neputinta invatata" sau "transmisa" de la un individ la celalalt, insa chiar daca e greu de pronuntat, ideea conceptului se intelege mai bine in engleza

    Răspunde
  2. Mihaela Minea a zis

    3 februarie, 2014 la ora 11:37 am

    Ar putea fi tradusa ca un fel de "neputinta invatata" sau "transmisa" de la un individ la celalalt, insa chiar daca e greu de pronuntat, ideea conceptului se intelege mai bine in engleza

    Răspunde
  3. Iulia Weingold a zis

    3 februarie, 2014 la ora 2:09 pm

    sindromul neputintei dobandite?

    Răspunde
  4. Iulia Weingold a zis

    3 februarie, 2014 la ora 2:09 pm

    sindromul neputintei dobandite?

    Răspunde

Trackbacks

  1. In tara lui "dar daca ...". - Marketing in cuvinte si imagini spune:
    8 martie, 2016 la 2:41 pm

    […] demult am scris un articol despre sindromul learned helplessness si credeam ca am acoperit destul de bine subiectul. Insa in zilele trecute am descoperit o noua […]

    Răspunde

Scrie un comentariu!Anulează răspunsul

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Licenţa Creative Commons
Marketing in Cuvinte si Imagini de Adrian Monoranu este licenţiat printr-o Licenţă Creative Commons Atribuire-Necomercial-FărăModificări 3.0 România .

Blogroll

  • Alex Mazilu
  • Bradut Florescu
  • Cismaru
  • Cristi Nistor
  • Marius Sescu
  • Tudor Iacob
Găzduit de Simplenet.

Comentarii recente

  • eBogdan la Chiar nu ne pricepem toti la marketing.
  • Dan Irimia la Despre educatia formala, training si traineri.
  • Andrei la Despre dress code in universitati.
  • Adrian Monoranu la Despre dress code in universitati.
  • Grig la Despre dress code in universitati.
  • Pantene + Monica Barladeanu = good endorsement?
  • Inovative merchandising @Zara Iasi
  • Sunt obosit.
  • Acum e momentul sa apara liderii!
  • Cum alegi un om de marketing?

Etichete

2009 advertising alegeri Aniversare bere blog bloggeri Blogging brand Bucuresti campanie comportament concurs criza educatie eveniment facebook feaa fotbal grecia hangouts iasi Marketing online online marketing palas iasi palas mall PR prezentare publicitate reclama reguli research review romani romania shopping social media spot strategic planning strategie studenti Vacanta viral vodafone

Copyright © 2025 Adrian Monoranu

 

Încarc comentariile...
 

    %d