Timp de o luna de zile am avut drept companion de drum un BMW Seria 1 oferit de cei de la Apan Motors Iasi, dealerul local al constructorului bavarez. Cred ca a fost cel mai bun test drive pe care l-am facut vreodata pentru ca am avut suficient timp sa descopar masina din toate punctele de vedere si din toate unghiurile. Ca sa fiu sincer, mai tot timpul cand primesc un produs, fie el masina sau orice altceva, primele lucruri pe care am tendinta sa le remarc sunt intotdeauna cele pozitive pentru ca sunt dominat si de entuziasmul de a primi ceva nou. Dupa ce trece insa ceva timp, incep sa realizez si partile mai putin bune ale produsului respectiv.
Ei bine, o luna de zile a fost suficient pentru noul Seria 1. L-am luat cu mine peste tot unde am avut treaba, atat in Iasi, cat si prin tara. Si am facut cam 2000 de km in total pentru ca s-a nimerit sa fie o perioada destul de aglomerata in viata mea, cu destule deplasari si schimbari. Singurul regret e ca n-am reusit (n-am avut timpul necesar si nici conjunctura nu m-a ajutat) sa-l duc la o tura pe un drum de munte gen Transfagarasan sau Transalpina. Mergea si un Transrarau chiar, dar … mai trebuie sa si muncim si, zic cu parere de rau … next time! Poate chiar cu ceva mai interesant tot din curtea celor de la Apan. ;;) Sa trecem insa la lucrurile serioase, zic!
Primul lucru care mi-a placut in mod deosebit la aceasta masina a fost noul design al partii frontale, dar si al stopurilor in partea posterioara. Nu am fost niciodata un mare fan la seriei 1. Nu mi se parea potrivita pentru brandul BMW, cam la fel cum nici primele modele de A Klasse nu pareau Mercedesuri. Acum insa seria 1 arata chiar foarte bine si se inscrie perfect in linia de design a constructorului german. Farurile adaptive full-led sunt pe cat de frumoase, pe atat de eficiente si stopurile cu prelungire pe haion fura de asemenea privirea.
Odata intrati in interior, trebuie sa tinem cont de clasa in care se incadreaza seria 1 pentru ca spatiul nu este unul foarte generos. Romanii asociaza brandul BMW cu „limuzina” si se asteapta sa primeasca automat mult spatiu. Nu e cazul la modelul de fata, insa nici nu trebuie sa va inchipuiti ca e o masina inghesuita. Spatiul este suficient pentru 4 persoane iar reglajele pe orizontala si verticala ale scaunelor din fata ajuta la obtinerea unei pozitii foarte confortabile pentru toti pasagerii. Poate fi o problema la coborare atunci cand scaunele sunt date in jos la maxim intrucat masina e destul de joasa, dar e un automobil pe care il vor cumpara persoanele tinere care nu au probleme cu spatele, soldurile sau genunchii. 🙂 Consola centrala e generoasa dar nu incomodeaza cu nimic si nu mananca din spatiu, ceea ce e foarte ok. Scaunele din fata beneficiaza de reglaj lombar, o optiune pe care multi ar considera-o inutila dar care se dovedeste de ajutor pentru o mai buna stabilitate dar si pentru confort. N-am folosit deloc extensia din fata scaunului, poate si pentru ca nu sunt obisnuit cu ideea, si desi e o chestie tipica pentru BMW, mie nu mi s-a parut necesara.
Plansa de bord e de asemenea tipica pentru BMW, fiind putin orientata catre sofer, caracteristica preluata in ultima vreme de din ce in ce mai multi constructori (a se vedea plansa de bord a noului A4). Ecranul de dimensiuni generoase ajuta la vizualizarea setarilor si la selectarea optiunilor. Nu este un ecran cu touch ceea ce ar putea parea un minus (mai ales pentru consumatorul roman care s-a cam invatat cu „fitze” din astea) insa e mult mai usor de controlat cu ajutorul joystick-ului de pe consola centrala. De altfel, pozitionarea acestuia si a butoanelor din jurul sau mi se potrivesc perfect si, dpdv al ergonomiei, cred ca reprezinta cea mai buna optiune. Nu degeaba acest sistem a fost preluat si de alti constructori in timp. Butoanele pozitionate superior si ecranele tactile nu sunt atat de usor de accesat.
La capitolul motorizare si cutie de viteze, modelul condus de mine a fost un 116d (1,5 diesel in 3 cilindri cu o putere de 116 cai). E un propulsor nou care se inscrie in noua filosofie BMW. Puterea oferita este disponibila si la turatii destul de mici iar cutia de viteze ajuta destul de mult. Computerul ofera 4 setari: Eco Pro, Confort, Sport si Sport Plus. Prima setare presupune o putere mai redusa dar in acelasi timp si o setare a cutiei de viteze orientata catre reducerea consumului de combustibil. Setarea Confort este cea default si care presupune putere si consum normale iar setarile Sport si Sport Plus reprezinta optiuni pentru cei care doresc sa simta cu adevarat cei 116 cai putere. Motorul este in permanenta turat cu 500 de rotatii mai mult si asta face ca puterea sa fie disponibila la roata mult mai devreme decat in setarea Confort.
Sistemele de control al tractiunii si al stabilitatii ajuta masina sa stea foarte bine pe strada, mai ales in curbe. Desi ati fi tentati sa credeti ca fiind un BMW, are un fund mai naravas, sistemele isi fac foarte bine treaba si tin automobilul pe traiectoria dorita cu succes. Nu sunt in general un sofer care sa solicite masinile foarte mult dar seria 1 o cam cerea si n-am menajat-o. Am testat si modul Sport Plus si m-am simtit in perfecta siguranta si la viteze superioare desi nu sunt un mare amator de viteza. In concluzie, daca ai nevoie, cei 116 cai te ajuta sa iesi din situatii de criza. Nu sunt multi, dar sunt suficienti pentru a te ajuta intr-o depasire sau la o plecare mai rapida de la semafor.
La capitolul portbagaj seria 1 sta destul de bine pentru clasa in care se inscrie. E loc suficient pentru bagajul de bun simt al 4 persoane. Nu discutam despre genti de voiaj mici dar nici despre trollere de mari dimensiuni in care intra o garderoba si 3-4 aparate electrice vitale gen fier de calcat, ondulator sau placa de indreptat parul. Pentru mine, care am fost in concediu in Grecia 4 persoane cu bagaje destule si cu un Seat Ibiza, un astfel de automobil ar fi ok, insa pentru familistii care pleaca in concediu cu carut, patut si eventual premergator, clar nu e o optiune.
La capitolul minusuri, adica ce nu mi-a placut mie (sa ne intelegem, pentru ca pentru altii s-ar putea sa fie plusuri), as mentiona:
– sistemul de temporizare al stergatoarelor de parbriz care e un total dezastru in combinatie cu senzorul de ploaie.
– faptul ca bluetooth-ul imi conecta telefonul doar in timp ce masina stationa (prin urmare daca nu aveai bluetooth pornit la telefon si doreai sa te conectezi ulterior, dupa pornirea de pe loc, nu puteai).
– in modul Eco Pro si chiar in modul Confort exista un lag la pedala de acceleratie ceea ce e oarecum deranjant dar nu e un lucru neintalnit la motoarele cu turbina si te obisnuiesti cu el dupa cateva zile.
– semnalizatoarele nu se decuplau automat cand volanul revine in pozitia drept ceea ce facea ca uneori sa uit semnalizatorul pornit (stiu ca e o problema veche la BMW dar trebuie amintita pentru ca e deranjanta).
La capitolul plusuri sunt multe de zis. Am sa amintesc doar 3 dar lista poate continua.
– cred ca cel mai important e confortul pe care ti-l da acest automobil. Desi nu e din clasa limuzinelor sau a suv-urilor, mi s-a parut o masina foarte comoda. Mi s-a potrivit ca o manusa si atunci cand a trebuit sa o returnez mi-a fost foarte greu. 🙁 Recunosc ca m-am gandit de vreo cateva ori sa o pastrez dar imi doresc un sedan si voi mai astepta pana sa schimb „furia rosie”.
– designul este un mare plus si nu exagerez cu nimic cand va spun ca masina asta a intors mai multe capete decat orice alta masina pe care am condus-o. E ochioasa rau si pachetul full led plus jantele de 17″ au contribuit enorm la acest lucru. Am vazut soferi de seria 5 sau 7 care se uitau indelung la semafor la seria 1.
– motorul e destul de economic daca vrei sa conduci pe Eco Pro (eu am scos consum 4.5 in afara si cam 7,5 in oras) dar si destul de puternic daca ai nevoie sa te strecori prin traficul de oras (in modul Sport se comuta printr-o simpla apasare de buton si trecerea se poate face in timpul mersului).
Cred ca fotografii ati vazut destule pe instagram si pe facebook dar am sa adaug si aici cateva pe care le-am considerat mai interesante. As spune ca seria 1 este un automobil care li se potriveste perfect tinerilor cu varste pana in 35 de ani, casatoriti sau inca aventurieri, cu maxim 1 copil si care doresc sa experimenteze bucuria de conduce, dar sa nici nu-i arda prea tare la buzunar.
Varianta ideala pentru mine: 12oi – 1598 cmc, 177 bhp, pachet sport line, cutie automata 8 trepte. Sunt si voi ramane fan bezina. 🙂
Denver a zis
– Confirm si eu o problema cu temporizatorul. Setat la maxim pe auto asteapta prea mult sa porneasca si nu ai vizibilitate. Cand am reportat problema la apan a venit un inginer si mi-a zis ca pot regla sensibilitatea de la „manetuta”.
– la fel si cu bluetooth-ul
E ciudat, ma gandeam ca au interesul sa adune feed-back pentru astfel de mici probleme si sa fie rezolvate in timp, dar atitudinea e ca user-ul e vinovat. Oricum bmw-ul place pentru cum se conduce asa ca e usor sa uiti de aceste probleme cand apar primele viraje 🙂