Cred ca a trecut deja mai bine de un an de cand a inceput pe facebook o isterie generala cauzata de zeci de site-uri aparute ca de nicaieri care distribuie tot felul de stiri care mai de care mai desprinse din context. Titlurile sunt bombastice si indeamna la click iar romanii se inghesuie sa le deschida si sa le sharuiasca mai departe. Nu stiu cati dintre ei chiar citesc ce scrie in articolele respective. Temele sunt mereu de „actualitate” si sunt cosmetizate pe moment cu toate ca uneori contentul este mai vechi. Informatiile sunt reinterpretate si trase din condei in asa fel incat sa prinda la curiosi.
Ieri a aparut o discutie in online despre aceste articole si desi initial am crezut (sau macar am vrut sa cred) ca romanii nu sunt atat de influentati de acestea, am descoperit ca sunt multi aparatori creduli ai celor din spatele acestor articole. S-au emis tot felul de teorii in cele doua tabere. Ba ca ar fi mana Rusiei, ba ca ar fi noua dreapta, ba ca e vorba pur si simplu de site-uri care vor sa castige din publicitate si atrag vizitatori in speranta ca vor da click pe linkuri. In orice caz, cei mai distractivi au fost conspirationistii care drept argumente in discutiile lor foloseau alte linkuri din aceeasi categorie.
Nu mi-am propus sa disec subiectul. Au facut-o deja Mandruta si Guran suficient. Ironic insa, chiar in contextul aparitiei acestui tip de continut care creste din ce in ce mai mult in popularitate, Mark Zuckerberg, CEO-ul Facebook, tocmai a anuntat ca iau in considerare introducerea unui buton de Dislike. Nu stiu daca e doar o coincidenta, sau daca pur si simplu acelasi fenomen se intampla si pe plan mondial iar cei de la facebook si-au dat seama ca reteaua lor incepe sa devina un instrument din ce in ce mai eficient de manipulare si vor sa ofere un mijloc prin care cei care sunt impotriva continutului low quality sa-si exprime nemultumirea.
Photo credit: dw.com
Personal, consider sistemul folosit de cei de la youtube dar si de cateva pluginuri pentru bloguri foarte eficient. Dupa postare continutul este mentinut public atat timp cat ai like-uri mai multe decat dislike-uri. E un barometru care functioneaza si cred ca cei de la facebook incearca sa introduca un sistem asemanator. Cu siguranta va fi apreciat. Acum ramane sa vedem cat de mult va ajuta la minimalizarea reach-ului continutului de calitate scazuta sau de factura extremista.
Voi ce parere aveti?
Teodora a zis
Butonul de dislike nu a fost luat in considerare si bine a facut. Legat de acele titluri „soc”, asa cum ar spune ei, deja publicatiile de pe facebook devin mici banalitati. Nicio informatie de-acolo nu e cu adevarat utila, totul este facut cu un scop. Chiar si campaniile umanitare sau social experiments – urile sunt facute pentru like-uri. Inteleg conceptul de retea sociala, dar s-a ajuns destul de departe, deja isi ia aspectul de joc.