Dezbaterea despre content in social media e veche. Inca dinainte ca reach-ul organic pe postari sa scada dramatic. Cand marketerii si-au dat seama ca e doar 1-2%, unii au abandonat complet ideea de a mai posta in social media (vorbim in special de Facebook si Instagram) considerand ca nu merita efortul. Asa ca au disparut postarile cu „Buna dimineata la cafelutsa” si „S-aveti o duminica binecuvantata”. Si multe altele. Ceea ce nu e rau deloc. Poate asta o fi fost si ideea din spatele scaderii intentionate a reach-ului.
Totusi discutia s-a aprins si mai mult. Azi in drum spre facultate, am citit un articol scris de Bogdan in care vorbeste despre inutilitatea postarilor in social media pentru majoritatea companiilor. Citind articolul si comentariile de pe facebook imi dau seama ca de fapt problema e la unele agentii de marketing care iau banii clientilor (n.r. companiile) si nu livreaza decat numere (adica numar de postari dar reach foarte scazut) invocand scuze de genul „toata lumea o face”.
Nu vreau sa intru si eu in dezbaterea cu privire la utilitatea contentului in social media. Postarea mea vine doar sa completeze ceea ce a spus Bogdan. Ca uneori agentiile sau creatorii de continut in house nu urmaresc vreo strategie de content marketing. Fac postarile ca sa fie facute (apropo de articolul de acum 2 zile despre proiectele facute „ca pentru scoala”, situatia e cam similara) si nu dau atentie nici frecventei de postare dar mai important, calitatii si utilitatii contentului. Cu alte cuvinte, nu au obiective clare cu privire la crearea de continut.
Ideal este ca atunci cand companiile creeaza continut sa inteleaga si la ce va servi acesta. Pentru ca generare de lead-uri e mai greu sa faci prin postari zilnice in social media. Se vorbeste si despre pastrarea legaturilor cu comunitatea pe care ai creat-o dar nici pentru asta nu ai nevoie de postari prea multe. Mai rarut ca-i mai dragut se aplica si aici pentru ca audientele sunt suprasaturate cu tot felul de mesaje. Dar obiectivul real ar trebui sa fie altul.
Contentul trebuie sa fie in primul rand entertaining. Si cand spun asta nu spun ca trebuie sa fie distractiv. Entertainment inseamna divertisment, relaxare. Iar oamenii se relaxeaza pe net urmarind si content care nu e distractiv. Le spuneam studentilor ca gasesc foarte interesante video-urile in care niste insi curata masini foarte murdare. Uneori petrec si cate 20 de minute uitandu-ma la aceste video-uri. Poate un brand sa foloseasca genul acesta de content? Sigur ca poate, si nu ma refer aici la branduri care vand produse de curatat automobilul, ma refer la genula acesta de content generic.
Nu conteaza ca e content scris, audio sau video, obiectivul principal este ca acesta sa fie entertaining (nu am gasit un cuvant in romana prin care sa traduc foarte bine acest termen). Sa te tina acolo lipit de ecran sau cu urechile ciulite. Ramane sa ne folosim creativitatea pentru a integra ceva din valorile brandului sau chiar din identitatea acestuia daca e posibil. Fara sa fim insa insistenti si intruzivi, fara mesaje de tipul „vrei sa cureti si tu masina asa, iata produsul!” pentru ca asta nu mai e entertaining.
Se uita iarasi si faptul ca acest continut creat nu este numai pentru prospecti sau clienti. Acesta trebuie facut in asa fel incat sa fie consumat de cat mai multa lume. Iar lead-urile pot veni si indirect, pentru ca cineva care a interactionat cu contentul brandului si l-a gasit entertaining, poate sa-l sharuiasca catre contactele sale. Si principiul acela cu „oamenii au mai mare incredere in oamenii pe care ii cunosc” inca functioneaza.
Asadar, contentul poate sa functioneze foarte bine in social media daca avem niste obiective clare iar pe primul loc se afla entertainmentul. Despre frecventa de postare … acolo asa cum spunea si Bogdan, cifrele sunt cele care hotarasc acest aspect. Dar nu abandonati contentul, el poate in continuare sa va aduca expunere, notorietate si poate sa creeze brand equity care mai departe sa genereze relatii si vanzari.
Thumb Photo by ConvertKit on Unsplash
Scrie un comentariu!