Saptamana aceasta am avut ocazia sa tin impreuna cu Andrei Rosca, Alexandru Bleau si Ciprian Stavar un workshop despre social media la Brasov Business Days. A fost foarte interesant si mai presus de orice, am invatat multe lucruri noi. Chiar daca am fost acolo pentru a-i invata pe altii, cred ca cel mai important e ca am invatat si eu ceva.
Workshop-ul a fost scurt si concis, cu siguranta daca ne-ar mai fi lasat vreo 2 ore am mai fi avut despre ce sa vorbim pentru ca intrebari din sala au fost destule. Ceea ce mi-a placut insa a fost faptul ca publicul a fost unul dornic sa invete. Desi sunt sigur ca in sala erau oameni bine pregatiti pe partea de social media, au fost indeajuns de decenti incat sa nu intervina cu demonstratii de gen „cat de tare sunt eu ca deja stiu lucrurile astea” in asa fel incat sa putem folosi timpul pentru a le elucida celorlalti misterele.
Anyway, asa cum era de asteptat, cam 70% din timp s-a vorbit despre Facebook ceea ce nu e neaparat un lucru bun pentru ca social media nu e doar Facebook. Am incercat si eu si Andrei sa mai iesim un pic in alte zone, ba cu bloguri, ba cu alte feluri de comunitati, ba cu foursquare dar inevitabil se ajungea inapoi la Facebook.
Bun, de unde pana unde analogia cu autobuzul. Am fost rugat la un moment dat sa compar facebook-ul cu orice imi vine mie in minte. Ciprian la comparat cu o petrecere si are dreptate. E ca un loc unde te duci impreuna cu niste cunoscuti, intalnesti alti necunoscuti, le admiri imaginea, asculti conversatiile, intervii, asculti muzica, si tot asa. Cea mai importanta e interactiunea. Eu l-am comparat cu un automobil iar mai apoi am completat si am ajuns la un autobuz. De ce?
Pentru ca partea cu petrecerea e valabila doar atunci cand ai un cont de user. Cand reprezinti o firma facebook-ul e putin diferit si nu ma refer aici doar la faptul ca trebuie sa ai pagina si nu cont de user. Dintr-o data facebook nu mai e doar un loc de joaca ci devine o unealta pe care o folosesti pentru a atinge niste obiective.
Evident, obiectivele pot fi foarte diferite. Unii il folosesc pentru a creste traficul pe un site, altii pentru PR, altii pentru brand awareness, etc. Indiferent de ce obiective urmaresc, responsabilii cu activitatea din social media trebuie sa stie ca facebook nu mai e distractie. Sunt destule exemple de proasta utilizare a facebook care au condus la diluarea valorii brandului, la crize de PR si de asemenea la scaderea vanzarilor.
Cu alte cuvinte, revenind la analogia din titlu, facebook e un autobuz pe care trebuie sa stii cum sa-l conduci, sa opresti in toate statiile, sa lasi lumea sa urce si sa coboare cand vrea, sa asculti doleantele calatorilor, sa pui muzica pe care ei o vor, sa pui filmul la care vor sa se uite si tot asa mai departe. E un autobuz fara bilet si fara abonament, fara constrangeri dar cu multa responsabilitate din partea soferului care are nevoie de un permis special.
Intrebarea care se poate pune este urmatoarea: „de unde iau un permis de sofer pentru acest autobuz?”. Poti sa-l iei de la mine sau de la alti priceputi in domeniu. Sunt destui. Totusi, trebuie sa ai rabdare si sa treci prin scoala exact ca si in cazul automobilelor. Mai intai trebuie sa inveti teoria, sa citesti despre „mecanica” adica despre cum functioneaza facebook, sa citesti termenii si conditiile, sa afli despre aplicatii, pagini, locuri, asocieri, etc. si abia apoi poti sa treci la volan.
Sfatul meu este sa-ti faci ucenicia pe o pagina „scoala”. Poate fi o pagina pentru un blog sau pentru orice nazbatie iti trece prin cap. Incearca s-o dezvolti, sa testezi aplicatiile, sa faci tab-uri, sa setezi un landing page, sa trimiti mesaje etc etc etc. Apoi, dupa ce crezi ca stapanesti indeajuns de bine toate dedesubturile, poti sa treci pentru prima data in spatele volanului unui autobuz.
Un ultim sfat pe care ti-l dau vis a vis de autobuzul Facebook este ca inainte sa vrei sa ajungi la volanul sau sa mergi la cat mai multe petreceri. Foloseste facebook pentru tine, ca user, urmareste interactiunile oamenilor, invata ce fac ei, studiaza comportamentele lor in special in relatie cu paginile pe care le „likeuiesc” si de asemenea modul in care celelalte autobuze circula prin multimea aglomerata. Cand crezi ca esti gata, poti sa incepi scoala insa nu uita, nu te urca niciodata baut la volan. Nu amesteca petrecerile cu business-ul. Poti sa faci accidente grave iar cel care iese cel mai sifonat din tot este brandul tau.
Succes si drive safe!
Sorin Mihai a zis
Mi se pare una dintre cele mai bune analogii pe care le-am vazut pana acum intre Social Media si offline. Foarte util acest articol.
Adrian Monoranu a zis
@Sorin Mihai: Multumesc pentru apreciere! 🙂
Calivita a zis
Foarte bun articolul. Ai atins exact ceea ce trebuia atins. Eu nu stiu prea multe despre toate aceste intrebuintari ale facebook-ului, dar stiu despre existenta lor. Chiar interesant ce spui tu aici!
Sorin a zis
foarte tare comparatia…si pana la urma si indrumarea…initial intrasem sa citesc cateva randuri sa am de ce sa ma leg sa las un comment …sa mai trantesc un link si pe aici..dar se pare ca am citit pana la ultimul semn de punctuatie..si asta e tot numai meritul celui care a scris articolul..bravo..tine-o tot asa.
Alina a zis
Oare e bine sa-ti comentezi singur postarile? :)))))
Adrian Monoranu a zis
@Alina: E ok sa raspunzi unui comentariu, eu asa cred. Indiferent de faptul ca nu sunt fata in fata cu persoanele care imi comenteaza articolele, tot o conversatie este. Prin urmare cred ca e politicos sa raspunzi. Parerea mea!
Adrian Monoranu a zis
@lory: comentariul tau a ajuns in spam si acolo ii si e locul. iar vorbeste gura fara tine. habar n-ai ce s-a discutat acolo, habar n-ai cine sunt oamenii care au fost in sala si ce intrebari ne-au pus. nu ne-am dus sa-i invatam cum sa foloseasca doar facebook si in orice caz nu cum sa-si puna poze si status-uri pe profilurile personale. a fost un workshop despre social media si cum s-o folosesti pentru business. curios lucru e ca acest comentariu dat de tine vine la un articol in care am precizat foarte clar diferenta dintre contul personal si pagina pentru un business.
GeHas a zis
Un articol punctual și concis… ar trebui să-l citească multe persoane care se ocupă de brandul firmei pe FB.