Acum ceva timp am scris un post despre campania farmaciilor Dona, sunt sigur ca va amintiti. E vorba de initiativa lor, gresita dpdv strategic, de a imprima pungile de medicamente cu mesajul „Nu mai lua pastile cum te taie capul, Intreaba farmacistul!”.
Acum vreo 2 zile am primit un pingback la postul respectiv de pe un alt blog. Am intrat sa vad cine ma citeaza si am dat chiar peste autorul campaniei. Titlul postului sau insa m-a derutat putin pentru ca suna cam asa: „Cu mare bucurie constat…”. Am citit rapid postul pentru ca oricum nu era unul lung si am descoperit ca cel in cauza e fericit de faptul ca mentionata campanie a fost comentata si „apreciata” pe cateva bloguri din RO. Evident, atasate sunt si linkurile.
Problema e ca apreciata nu a prea a fost. Toata lumea a sesizat aceeasi problema ca si mine, faptul ca nu e ok sa intrebi farmacistul si ca trebuie mai intai sa consulti un medic atunci cand ai o problema. Altfel te poti trezi in situatia de a incerca sa vindeci efecte si nu cauze si nu spun asta pentru ca farmacistii sunt incompetenti ci pentru ca atunci cand mergi la farmacie de obicei nu ceri un diagnostic ci un remediu iar ceea ce „expui” sunt efecte.
In fine, cert e ca „aprecierea” mentionata de autor se rezuma doar la exprimari de genul „interesant”, „hazliu”, „funny” insa nu am gasit cuvinte ca „eficient”, „reusit” etc. Inteleg euforia de moment insa nu e cazul sa sarim calul. Campania e gresita si faptul ca sunt destui care vad asta demonstreaza acest lucru. Ma mir cum de nu a fost si oprita pentru ca e clar un caz de dezinformare. Este incurajat un comportament gresit pe care cred ca nici macar farmacistii nu-l agreeaza.
Foto de la Alec Macri.
In concluzie, domnule Alec Macri, sper sa nu mi-o luati in nume de rau dar cred ca e cazul sa treceti peste euforia mentionarii campaniei si sa analizati mai in detaliu continutul postarilor inainte de a le mentiona cu mare bucurie. Executia e ok, mesajele in sine sunt creative dar dpdv strategic it’s a fail. In termeni de efecte, ceea ce se obtine e partial pozitiv, fiind un mesaj care genereaza reamintire, insa per total ca outcome, comportamentul generat nu e unul corect – cumparatorul este incurajat sa intrebe farmacistul consumandu-i timpul si cerand sfaturi pe care in mod normal nu este autorizat sa le dea.
E posibil ca remediile sa nu fie potrivite si stim cu totii ca banalul consumator nu-si va face mea culpa ci va arunca vina pe cel care i-a oferit solutia, adica farmacistul. Rezultat final, consumatorul va alege alt/a farmacist/farmacie. Either way … bad!
PS. Am incercat sa comentez pe site la postul respectiv si vad ca nu se poate decat prin logare. Mai mult, nu se poate face cont, prin urmare inteleg ca singurul care poate comenta sunteti dvs. Asta nu e prea bine in social media nu?
Ionut a zis
Salut Mono si La Multi Ani. Felicitari pentru articolele interesante de marketing pe care le publici pe blog.
Ionut a zis
Salut Mono, La Multi Ani!
Consider ca aprecierea ta asupra campaniei celor de la Dona este partial corecta. De ce zic asta? Pentru ca ti-ai construit argumentatia in jurul faptului ca farmacistii nu sunt instruiti pentru a da sfaturi pacientilor, acest lucru fiind doar de competenta medicilor. Aici este gresit. Facultatea de Farmacie prgateste absolventii in prepararea si cunoasterea medicamentelor, a simptomologiei si a contraindicatiilor. Asadar ei sunt in masura sa consilieze pacienti cu afectiuni „casual” sa zicem sau cronice, NU in probleme de urgenta. Asadar e indicat sa le ascultam sfatul. In realitate tinta ascunsa a campaniei nu este grija pentru pacient ci dorinta de a dezvata oamenii de obiceiuri. Pacientul intra in farmacie daca are o durere si spune vreau un Agocalmin. Daca ar intreba farmacistul ce ii recomanda acesta ar putea impinge produsele care sunt mai avantajoase comercial pentru farmacie (promotii, medicamente proprii, etc). Aceasta este cheia acestui demers. Asadar campania pleaca de la un lucru bun, informarea pacientilor, insa este defectuaos exprimata. Poate daca ar fi fost ceva de genul „Completeaza ceea ce stii cu sfaturile specialistului” ar fi fost mai bine. P.S. Farmacistii au obligatia ca atunci cand constata cazuri grave sa recomande pacientilor vizita la medic pentru diagnosticare.
Adrian Monoranu a zis
@Ionut: Corecta si argumentatia ta, dar atunci cand pacientul vine si cere Algocalmin farmacistul n-ar trebui sa intervina by default si sa-l intrebe pentru ce vrea sa ia? Prin chestia asta campania dovedeste nu numai lipsa de strategie ci si inutilitate. Probabil ca ar fi mult mai in regula pentru Dona sa investeasca bani intr-o campanie de CSR, neutra, prin care sa incurajeze pacientii sa mearga la doctor si abia acolo sa intervina cu merchandising si personal selling pentru ca doctorii sa directioneze pacientii catre farmaciile cu pricina. Pe de alta parte asta ar fi total neloial insa se practica. 😉
Andrei Daniel a zis
Pe mine ma enerveaza la culme farmacisti ce recomanda altceva cand nu au pe stoc ce cauti tu. Si multi sunt increzatori si se lasa prostiti sa cumpere, si farmacistul e incantat ca a prostit pe cineva sa cumpare ceva ce nu avea de gand initial! Dobitoci inconstienti!
psihoterapie a zis
Eu nu sunt de acord cu nici o campanie care incurajeaza consumul de pastile, oricare ar fi ele. Cu cat omul este mai informat cu atat ajunge la concluzia ca orice durere fizica este un simptom al unei neplaceri psihice.
Cumparand pastile pentru orice durere mica, nu faci decat sa infloresti industria farmaceutica, industrie aflata pe locul doi in lume ca si profit, dupa cea a armelor.