Asa cum am promis, ma intorc in zona posturilor despre marketing cu un articol despre corporate blogging. Nu sunt greseli semnalate de mine, ci de Lou Dubois intr-un articol scris pentru Inc.com. Sunt insa greseli pe care le-am intalnit deseori parcurgand bloguri ale unor business-uri. Desi postul original face referire la companii mici, eu cred ca in RO, putem generaliza destul de usor si la nivelul unor companii mari.
Cred ca in primul rand diferenta dintre corporate blogging-ul autohton si cel extern se vede inca de la nivelul obiectivelor. Cele mai multe companii din afara au inceput bloggingul pentru a dialoga cu clienti si posibili viitori clienti. In Romania, corporate bloggingul este o moda si multe companii au intrat in aceasta zona doar pentru ca la un moment dat un manager a fost la o conferinta despre online si a aflat ca se poate. Problema care apare in ambele tipuri de companii este insa aceeasi. Bloggingul nu aduce rezultatele dorite. Pentru ai lor pentru ca nu sunt focusati pe dialog, pentru ai nostri pentru ca habar n-au ce vor sa obtina prin blog. Evident, exagerez dar nu sunt departe de adevar.
Efectul bloggingului facut aiurea este unul destul de neplacut. De cele mai multe ori, un blog prost aduce mai mult brand damage. Asta pentru ca nu se face altceva decat sa se alimenteze Google cu continut de proasta calitate ce linkeaza in mod direct catre brand si sa se asigure ca atunci cand cineva cauta numele companiei va primi un mare bullshit. Dar, sa incepem lista greselilor.
1. Scrierea cu greseli. O problema frecvent intalnita pe meleaguri romanesti dar se pare ca nu numai. N-om fi noi cei mai agramati din lume. Sfatul autorului este sa deschidem blogul catre cat mai multi angajati din companie pentru ca la un moment dat sigur se va gasi cineva care chiar stie sa scrie. Ei bine, aici sunt rezervat. In primul rand as prefera sa am control vis a vis de cine si ce scrie pe blog si in al doilea rand cred ca as prefera sa angajez un editor care sa verifice si posteze informatiile. Nu neg ca prezenta mai multor voci pe blog este benefica insa daca vrem un blog curat, fara greseli, consider ca editorul este cea mai buna alegere.
2. Prezentare vs. Conversatie. O a doua greseala pe care o intalnesc la 90% dintre blogurile corporate din RO dar se pare din nou ca nu suntem noi singurii oportunisti. Multi vad in blog doar o metoda de a ajunge mai usor in prima pagina din rezultatele oferite de Google (asta pentru ca bl0gurile sunt in general mai bine indexate si optimizate). Nu discutam despre lipsa raspunsurilor la comentariile cititorilor ci la absenta intentiei de a dialoga de la bun inceput. Posturile nu sunt scrise pentru a genera interactiune ci doar pentru a prezenta compania si serviciile sale. Aici ar trebui sa mai revenim asupra „definitiei” blogului si a diferentei intre blog si revista.
3. Focus exagerat pe promovare. Daca tot am ajuns destul de facil in prima pagina de rezultate oferite de Google de ce sa nu profitam de asta si sa vindem? Pare o intrebare legitima insa daca raspunsul este unul in favoarea vanzarii deja suntem pe marginea prapastiei. Nimeni nu spune ca nu e ok sa se trimita cititorii de pe blog catre site/magazin dar nu trebuie ca acesta sa fie principalul scop al blogului. Inserand mesaje evidente de vanzare in fiecare articol scris nu facem altceva decat sa cream o presiune fara sens intr-o relatie si-asa destul de subreda intre companie si cititor.
4. Blogul este despre oameni si nu despre cuvinte cheie. In cele mai multe cazuri, atunci cand obiectivele sunt setate corect, blogurile corporate sunt pornite pentru a dialoga cu clientii sau prospectii ceea ce poate genera mai departe lead-uri pentru vanzari. Greseala este insa focusul prea mare pe cuvinte si mai putin pe cititor. Faptul ca blogul ajuta la partea de optimizare in motoare de cautare ii face deseori pe autori sa scrie targetat doar pe anumite cuvinte cheie. Asta face posturile plictisitoare si fara sens. Frank Luntz spunea cu ceva timp in urma „it’s not what you say, it’s what they hear!”.
5. Lipsa directiei/strategiei. Multe bloguri corporate exista doar pentru ca „e un must have”. Blogul nu e insa o poseta de la Prada si nici o pereche de ochelari de la Dior. Lipsa directiei, postarile anapoda fac blogul plictisitor si cititorii vor pleca. Din pacate aici se greseste din start. Blogurile sunt pornite fara o strategie clara si ori sunt abandonate, ori se posteaza foarte rar, ori fara efect. Ce putem face este sa folosim principiul „going back to basics” si sa ne amintim ce face business-ul nostru, ce putem scrie despre acesta, ce credem ca e interesant pentru cititor si ce l-ar face sa reactioneze.
6. Ignorarea experientei. Blogul este un jurnal. In cazul in care discutam de corporate blogging atunci el este un jurnal al companiei. Asta il poate face plictisitor daca se posteaza doar despre companie. Companiile sunt insa formate din oameni, oameni ce detin experienta, experienta ce poate fi impartasita cititorilor. De obicei se creeaza mult mai multa interactiune la nivel personal iar cititorii reactioneaza mai bine la posturile scrise din perspectiva personala. Este recomandat sa profitam de experienta celor din companie si nu sa o ignoram altfel riscam sa spunem acelasi lucru pe care il spun si ceilalti din aceeasi industrie. Daca am vrea sa citim doar o critica de film atunci probabil ar exista doar un singur critic. Este amprenta personala cea care conteaza de fapt.
7. Nu profitam de tehnologie. Un blog liniar bazat doar pe text devine foarte plictisitor in cateva saptamani. Nu strica sa profitam de disponibilitatea tehnologiei si sa inseram continut video sau audio. De asemenea, n-ar fi rau sa fim la curent cu schimbarile ce au loc pe platformele de blogging, cu aplicatiile de sharing, cu cele de social bookmarking si cu tot ceea ce se poate folosi pentru a face blogul o experienta mai placuta pentru cititor. Si aici recomand folosirea unei persoane dedicate acestor aspecte. In general e nevoie de multa atentie si de precautie, orice greseala poate aduce consecinte negative puternice.
In final ii provoc pe cei care au inceput deja bloguri pentru business-urile lor, mai mici sau mai mari, sa le analizeze si sa faca o lista cu greselile pe care le-au facut deja. In cazul in care lista e goala, atunci aveti felicitarile mele. Daca lista e plina, astept un email de la voi si poate putem repara ceva. Si nu uitati, corporate blogging is not child play, it can seriously harm your business!
Gabi a zis
Si eu exact acuma am inceput un blog pentru firma. Scopul nostru a fost sa putem da comunicate de presa, reviewuri la echipamente, cate ceva mai distractiv. Ideea este ca in final tot trebuie sa monetizezi cumva asa ca parerea mea ca normal ca se focuseaza mai tare pe promovare.
Cred ca o buna idee este sa pui tutoriale pe un blog de genu de specialitate.
Tudor a zis
As mai adauga inca un punct:
8. Nisa corporate. Un blog corporate detine implicit si o nisa corporate – si de nisa respectiva trebuie sa se ocupe un profesionist si nu un amator. Un cititor al unui blog corporate poate trece cu vederea peste o greseala gramaticala, dar nu va trece si peste greseli repetate de continut datorate lipsei de profesionalism a autorului.
Adrian Monoranu a zis
@Tudor: De acord, tocmai de asta, chiar acum am terminat de scris un post despre primii 10 pasi in corporate blogging iar acolo am vorbit si despre necesitatea unui editor/professional blogger.
Tudor a zis
Multam’ 🙂