Acum 4-5 ani toata lumea vorbea despre blogging si blogurile erau the next big thingie in social media pentru firme. Cei mai curajosi incercau marea cu degetul si evident aparea imediat o armata de bloggeri „profesionsti” ce ii critica si le dadea lectii. La mai toate evenimentele despre internet marketing se vorbea despre corporate blogging si despre cat de fain e ca firma ta sa mai sharuiasca „controled inside information” din cand in cand.
Vremurile s-au mai schimbat iar de vreo 2 ani incoace lumea vorbeste mai mult despre facebook si twitter, despre aplicatii pentru mobile marketing iar bloggingul a ramas mai mult o chestie externa la care se apeleaza doar pentru link building si awareness. Multe dintre blogurile companiilor au disparut sau si-au redus semnificativ activitatea iar cei care fac blogging pentru acestea sunt doar bloggerii pe care ii mai invita din cand in cand pe la lansari sau alte evenimente. Avem de-a face cu un outsourcing, gen!
Saptamana trecuta am scris un post despre 7 greseli in corporate blogging. Probabil multi au zis: „ia uite ba, s-a trezit si asta acum sa ne spuna despre blogurile corporate!”. E o provocare, ce-i drept, intr-un moment in care totul e despre facebook si twitter, sa mai intarati lumea cu blogurile. In orice caz, blogul de companie este util si iti poate aduce cel putin 3 lucruri despre care voi vorbi intr-un post mai tarziu. Astazi insa vorbim despre primii pasi. Iata-i!
1. Definiti scopul blogului. Spuneam si in postul mentionat anterior ca multe bloguri de companie au aparut pentru ca trebuia sa fie „pa trend” si au evoluat in directii gresite pana cand multe dintre acestea au disparut. Unii au initiat bloguri pentru a creste brandul, altii pentru a genera lead-uri, altii pentru vanzari directe sau pur si simplu pentru venituri din publicitate. Toate par niste alternative viabile insa scopul principal al unui blog de companie ar trebui sa fie acela de a genera interactiune, feedback. Celelalte vin ca efecte.
2. Determinati „conceptul” blogului. „Once you know WHY you are blogging, you can think about WHAT to blog about” zice Maisha Walker. Este important sa va ganditi ce nisa veti alege, ce veti scrie si cui ii va pasa intratat de mult incat sa si citeasca. Aici eu vad doua alternative si anume: sa scrieti pe o nisa foarte ingusta diferentiindu-va astfel de competitie sau sa scrieti pe o zona mai larga, specifica domeniului in care activati, concurand cu blogurile specializate. Prima varianta presupune un target mai restrans dar si un buget de timp si bani mai mic, in timp ce a doua varianta necesita investitii mai mari.
3. On site sau pe domeniu separat? Aceasta este intrebarea pe care si-au pus-o multi dintre cei care au inceput bloggingul corporate acum cativa ani. Multi au ales atunci, probabil si pe criterii de cost si comoditate, chiar sa mearga pe bloguri hostate de blogspot sau wordpress. Chiar nu erau putine. Acum probabil acest lucru poate parea stupid, rareori mai intalnim cazuri. Problema care se pune este daca blogul ar trebui sa fie un subdomeniu al site-ului principal sau daca ar trebui sa aiba un domeniu separat, evident cu alt nume. Prima varianta ajuta evident pe partea de SEO pentru ca tot continutul blogului va fi adaugat la site si discutam aici despre multe cuvinte cheie ce vor ajuta la cresterea relevantei in motoarele de cautare. Varianta a doua, este uneori mai periculoasa pentru ca cititorul poate pierde legatura cu site-ul daca nu sunteti atenti dar, poate contribui de asemenea la imbunatatirea SEO prin linkurile trimise catre site-ul companiei crescand astfel autoritatea.
4. Alegeti subiectele cu atentie! Doua aspecte trebuie urmarite. Frecventa postarilor si continutul. Este important ca de la inceput sa studiati ambele aspecte pentru a determina posiblitatea de a posta indeajuns de frecvent continut relevant din domeniul pe care l-ati ales. Altfel ati putea fi pusi in situatia de a duce lipsa de subiecte si din dorinta de a posta mai des, sa derapati catre alte zone care nu apartin nisei stabilite la punctul 2.
5. Stabiliti cine si cum posteaza. Este recomandat sa aveti un editor care sa se ocupe de postare insa exista si problema continutului. Deoarece in social media conteaza foarte mult viteza de reactie, am putea fi tentati sa dam libertate deplina editorului/bloggerului dar aceata poate fi o greseala. Implicarea emotionala a acestuia poate conduce la discutii in contradictoriu, polemici care pot dauna imaginii brandului si scopului principal al blogului. La polul opus se afla situatia in care fiecare post trebuie mai intai aprobat de catre departamentul de PR, Marketing sau chiar de catre Senior Management. Nici aceasta varianta „over-controled” nu este deloc eficienta pentru ca dauneaza evident vitezei de reactie. Cea mai buna varianta este monitorizarea atenta a „libertatii” acordate editorului si motivarea acestuia de a face un raport cu subiectele pe care doreste sa le abordeze + instruirea constanta sub aspectul comunicarii de brand.
6. Concepeti designul blogului. Variantele sunt tot doua. Construirea unui template de la zero este una, ceea ce poate fi mai costisitor dar in acelasi timp mai eficient dpdv al coerentei si unitatii imaginii brandului de companie. Cea de-a doua este folosirea unui template profesional ce poate fi personalizat, varianta mai putin costisitoare dar mai limitata. In schimb cea de-a doua varianta poate fi mai avantajoasa intrucat foarte multe template-uri sunt optimizate dpdv al relevantei in motoarele de cautare.
7. Construiti blogul. Platforma folosita este si ea foarte importanta. Evident, si aici sunt doua variante. Fie puteti folosi o platforma hostata de tip blogger.com sau wordpress.com si sa nu ma intelegeti gresit, cele doua servicii pot fi acum folosite pe domenii proprii insa cu multe limitari in alegerea template-urilor si pozitionarea diferitelor elemente in site. Fie puteti folosi o platforma independenta, hostata direct pe domeniul propriu iar aici avem iarasi mai multe variante: wordpress, joomla, drupal etc. Eu recomand wordpress pentru ca este mult mai bine optimizata decat restul si foarte intuitiva, fiind disponibila de asemenea si in limba romana. Un concurent important poate fi si ucoz.com, mai nou sosit dar cu mai multa flexibilitate.
8. Do a little marketing for the blog. Ceea ce va intereseaza este sa aduceti cititori noi si sa-i loializati. Pentru aceasta actiunile dumneavoastra se pot orienta in doua directii diferite: crearea de notorietate si asigurarea reamintirii. Ambele directii pot fi rezolvate prin campanii PPC sau organic. Sfatul meu este sa nu deveniti stresanti si plictisitori. Nu spamati!
9. Monitorizati traficul si comparati rezultatele cu obiectivele. Folositi unelte de monitorizare. In RO cele mai populare sunt Google Analytics, Trafic.ro si Histats. Mai sunt si altele dar nu la fel de eficiente. Recomand primele doua pentru relevanta. Nu uitati sa urmariti traficul saptamanal si zilnic si sa comparati rezultatele cu obiectivele propuse dar si cu alte bloguri similare.
10. Monetizati blogul. Nu va fi obiectivul principal niciodata dar nu este cazul sa-i dam cu piciorul. Blogul poate contribui la cresterea vanzarilor insa trebui acitonat cu maxima prudenta. Spuneam si in postul despre cele 7 greseli in corporate blogging ca multe bloguri de companie au fost create special pentru a ajuta procesul de vanzare sau chiar pentru a vinde direct. Ei bine, exista cateva metode prin care blogul poate fi monetizat fara a fi perceput ca instrument de vanzare. Iata-le!
– vindeti bannere pentru parteneri de afaceri insa nu exagerati cu numarul si plasamentul acestora;
– vindeti articole platite pentru parteneri;
– vindeti produsele companiei in regim de afiliere cu magazinul online;
– vindeti produse ale partenerilor in regim de afiliere.
Inchei prin a va invita la o discutie privata despre blogging de companie pentru mai multe sfaturi despre cresterea notorietatii blogului si despre imbunatatirea rezultatelor obtinute prin blogging. Succes mai departe si efficient blogging! 🙂
Tudor a zis
Ma mai gandesc la cele spuse la pctul 10. Nu prea agreez monetizarea blogurilor corporate. Pentru o firma blogul constituie un mijloc de promovare a activitatii sale in randul propriilor si potentialilor clienti. Este ca si cum imi ceri bani ca sa-mi spui ce produse noi ai adus aseara.
Adrian Macovei a zis
Eu sfatuiesc pe toata lumea sa stea departe de Google Analytics cel putin la inceput, cand aveti un blog nu foarte bine organizat, deoarece va trage in jos in motorul de cautare. Daca la inceput aveti bounce rate mare sau time on page mic sau alte statistici daunatoare, google-ul tine cont de acestea pentru rankare si ii dati mura in gura. Folositi pluginuri pentru wordpress sau alt serviciu si doar cand aveti statistici avantajoase puteti pune si Google Analytics.
Ionut a zis
Adrian de ce spui sa stam la inceput de Google Analystics ? Eu am pus mai mereu la inceput google analystics si nu ma tras in jos deloc, ai citit undeva despre acest subiect ?
Bogdan Pantoc a zis
@Adrian Macovei Nu pot sa cred ce prostii ai scris, concluziile tale bat orice teorie a conspiratiei ce face referire la Google intr-o forma sau alta. Am totusi speranta ca e doar o parere personala ce o tii doar pentru tine si nu o mai spui si altora, sau mai rau, sa vinzi servicii de web marketing.