Una dintre cele mai frecvente erori pe care le poti face in marketing este sa-ti pozitionezi brandul gresit. Asta inseamna ca nu ai inteles consumatorii si nevoile lor. De ce? Fie ca nu ai facut suficient research (sau deloc), fie nu ai fost suficient de atent la rezultatele acestuia. Intelegerea precara a obiceiurilor consumatorilor se datoreaza si unei segmentari superficiale. Le spun mereu studentilor ca demografic nu e suficient. A remarca un generation gap e un punct de plecare dar fara aprofundare nu valoreaza prea mult.
Ceea ce este mai ciudat este ca majoritatea antreprenorilor cu care am vorbit despre pozitionare si despre segmentul sau segmentele de public carora li se adreseaza, fac aceeasi eroare. Isi descriu piata in termeni simplisti, agatandu-se cu disperare de „dempgraphics”. Nu vorbesc despre stiluri de viata, despre pasiuni, despre motivatii sau macar despre grupurile de interese din care fac parte consumatorii.
Si totusi varsta e importanta, dar e oare suficient sa punem consumatorii in niste categorii de varsta? Si care sunt aceste categorii? Adesea intervalele de varsta sunt cele clasice. Toata lumea vorbeste despre Gen Z, Millennials, Gen X si Boomers. Dar intervalele acestea sunt atat de mari si vaste incat a pune in aceeasi oala toti oamenii nascuti intre ’82 si 2000 este aproape o crima. Pana la urma discutam despre 18 ani …
Generation gap e un concept care evolueaza constant. Si daca acum ceva timp un generation gap acceptabil era undeva la 12-15 ani, azi cred ca putem vorbi si despre generation gap si cand vine vorba de consumatori nascuti la doar 2-3 ani distanta. Interesele, muzica, idolii etc. se schimba atat de rapid incat ca marketer este o adevarata provocare sa tii pasul. Nu ma credeti? Intrebati niste tineri nascuti dupa 2002 despre Rihanna. That’s right, who?
Insa diferenta dintre generatii nu e data doar de varsta, ci si de ceea ce ii face pe oameni diferiti. E vorba despre perioada in care au crescut, muzica pe care au ascultat-o, idolii pe care i-au urmarit, jocurile pe care le-au jucat, scolile pe care le-au urmat etc. Si bineinteles de trendurile care i-au influentat si carora li s-au subscris. A spune ca oamenii sunt diferiti e un truism, nu valoreaza prea mult. Important e sa intelegem ce ii face diferiti.
Generation gap nu e un concept nou si cu siguranta nu e un concept specific doar marketingului. Dar pentru marketeri este vital sa fie mereu atenti la modul in care se schimba interesele consumatorilor si sa inteleaga cand apare acest generation gap. Gandirea tipica in tiparele sau intervalele descrise mai sus este foarte daunatoare si pierzatoare in acelasi timp. Prin urmare, dragi prieteni, ramaneti mereu atenti si informati. E greu, mai ales cand nu faci parte din grupul pe care il ai in atentie dar nu este o scuza pentru a nu remarca diferentele.
Age is not just a number, at least not in marketing.
Thumb photo credit.
Scrie un comentariu!