Pentru ca saptamana asta lucrez cu copiii la niste chestii de coerenta in mesajul publicitar adaptat promotiilor, si pentru ca a trebuit sa gasesc niste spoturi mai putin difuzate pentru a-i pune un pic in dificultate, am ajuns si la Babanu’.
Nu stiam prea multe despre vinul asta dar imaginea lui mi-a dat de inteles ca nu e unul prea grozav. Ambalajele mari „tradeaza” pozitionarea catre segmentul economic. Am urmarit spotul si am ramas destul de surprins de cata strategie este in el. La o prima impresie pare un low-budget mai rasarit dar sub lupa mea apar si bits and pieces of strategy care impreuna creeaza comunicarea eficienta. Astfel in spot se vede clar pozitionarea prin decorurile specifice mediului rural sau de restaurant ieftin (curte, masa cu musama, cainele latrand, vinul tulbure de tara, casetofonul antic, rochia veche a cantaretei, jocurile electronice de poker, etc). Mesajul este cat se poate de simplu si prezinta clar informatiile ce se doresc a fi percepute de consumator (vin natural „adevarat”, n-are termen de garantie, tarie 12%, demisec – merge la sprit). De asemenea coerenta in timp e asigurata de melodia prezenta si in primul spot. Noutatea este data de aparitia „Babanului” in spot care aduce un aer proaspat si imprima respect prin dimensiuni(cainele este redus la tacere, tipul lovit cu sticla in fundal isi cere scuze, cei doi meseni sunt incremeniti). Nu pot sa spun daca Babanu’ urmareste o repozitionare pentru ca naturaletea si taria (in cel de-al doilea spot) comunicate nu-mi inspira prea multa putere. Ambalajul de 2L pune puternic la indoiala ideea de vin calitativ. Ceea ce pot spera „babanii” este ca vinul va fi perceput ca ceva diferit dar tot in segmentul low.
Cat despre segmentare, mi se pare oarecum nelalocul ei aparitia tanarului in spotul al doilea. Nu prea pare ca fiind in segmentul tinta… Poate e doar o perceptie falsa din partea mea … :d
Voi ce spuneti!
Corina a zis
Da ce ma, astia tineri n-au voie sa beie? Oricum in al doilea spot ambi i par a fi de aceeasi varsta.
Adrian Monoranu a zis
Ma refeream la faptul ca astia tineri nu prea aleg vinul ca sa drojdeasca :))
Grigoriu Ioana a zis
Spotul dupa cum ai spus si tu Mono este destul de reusit pentru segmentul low, oricum fata de celalte produse de pe piata ambalajul difera (de sticla, nu pet :-)))…dar dupa eticheta m-as mira sa fie ceva de capul lui. Probabil ca in al doilea spot vor sa informeze tinerii asupra aparitiei sale pe piata…la unele petreceri „studentesti” chiar nu se mai tine cont de renume.
Nu e vin de savurat, e vin de…baut. 🙂
OanaBee a zis
e mai tanar, dar ma indoiesc ca la tara se face vreo diferentiere intre cei tineri si batrani dpdv al consumului de vin. In plus, baietii se transforma fortat si devreme in barbati (in mediul rural) si sunt „adoptati” de timpuriu de cei mai experimentati. O fi vreo etapa initiatica (da, ca in Harap Alb). 🙂
Corina a zis
Oana, I could not agree more!
Alexandru Petraş a zis
mie personal cel mai mult si mai mult imi place numele. Este perfect. Se tine minte usor si vad reactia targetului prin hypermarketurile pe unde umblu. Il recunosc de la o posta. Cat despre coerenta … hmm … au c-am schimbat povestea … acum chiar apare un BABAN in poveste … dar este ok. Oricum sunt deacord cu tine pt un post trecut: Prigat este cel mai bun brand ca si coerenta a mesajului … si eu as adauga si Zaraza la aceasta lista:)
adi a zis
Eu am remarcat Babanu in hypermarket cu mult inainte (sau cel putin asa mi se pare) de a vedea spot-ul. L-am remarcat datorita faptului ca era intr-o sticla de 5 litri. Mi-am zis: „Uite frate, oameni care fac ce zic” 😀
Cat despre tineri si vin… e mai ieftin vinul decat multe alte bauturi alcoolice (poate chiar si decat berea). Tinerii nu aleg vinul pentru ca nu merge cu mici si cu manele 🙂
ciprian a zis
e un vin jalnic, cu pastile, a trebuit sa gust in vacanta, ca sa ma incalzesc pe partie… si din banii de cheta asta ne-am permis… cred ca doar sloganul Vin de voie buna e reusit… la cat alcool are in el.. chiar te ametesti usor.. un vin adevarat nu se cumpara pentru voie buna … in materie de vinuri, marci mai noi recomand Sange de taur… are mai nou spot pe tv si consider ca spotul este perfect pentru acest sortiment
andi a zis
mai, dacat il aduce babanu tre sa il bei. nu ai vazut cat e de mare baietu’. Oricum, abordarea mi se pare una potrivita in concordanta cu pretul si caliatea vinului. intrebarea mea este: oare ei sunt singurii care s-au pozitionat atat de bine pentru aceasta clasa sociala? alte produse nu sunt?
Adrian Monoranu a zis
Mai sunt Andi. Unirea este un exemplu foarte buna de strategie de pozitionare reusita. De asemenea berea Bucegi. Exemple bune sunt … doar daca lumea le-ar urma! Ma refer la exemple de strategie bine facuta si pozitionare reusita. 🙂
ciprian a zis
Pt cine nu stie…Babanu face parte din portofoliul Murfatlar, care este producatorul nr. 1 de vinuri din RO. Este intr-adevar un produs low foarte bine targetat si cu o strategie f buna, la fel ca si la celelalte prod Murfatlar..deh…de contul lor se ocupa Next si Cap.
Intr-o alta ordine de idei, Sange de Taur este pozitionat gresit prin reclama sa raportat la ceea ce se vrea el in piata (aviz celui care l-a recomandat in postul de mai sus..). Altceva..produsele low nu inseamna neaparat ca sunt „jalnice”..fiecare cu locul, pretul si segmentul sau pe piata. Exista foarte multe vinuri low pe piata noastra care nu comunica in acest fel ca si Babanu…se gasesc in KA sau Retail…aviz amantorilor 🙂
angie a zis
vinul este un subiect delicat pana si pentru degustatori. eu zic, mai bine, sa nu comentam aspectele legate de calitatea vinului, deoarce la testul orb probabil ca toti am alege un vin din aceasta categorie ca prima preferinta. sa vorbim despre pozitionare, strategie, consumator si spot.
cum bine zice ciprian, babanul este brandul low (ca putem vorbi de brand), al companiei Murfatlar. este pozitionat foarte bine (mai bine de jumatate din piata este detinuta de pet) si spotul este realizat in urma cercetarilor pe consumator. spotul este in primul rand unul de educare a clientului, deoarece marea problema pe aceasta piata este ca nimeni nu stie ce bea. toti stim ca vrem: vin alb sau rosu, dulce, demidulce, demisec si, uneori, vrem busuioaca, feteasca sau poate tamaioasa. punct. aaa si poate, alteori, murfatlar, cotnari, jidvei, vrancea. hai sa vedem ce vrea sa zica spotul: 1. apar pe masa, inainte de aparitia babanului pahare de tarie. dupa …. babanul se consuma din pahar cu picior, de vin. prima problema – targetul consuma tarii. 2. la intrarea babanului canta o doamna, dupa… are el muzica potrivita pentru un pahar de vin. problema a doua – vinul este asociat cu traditia. 3.” vin adevarat, n-are termen de garantie, tarie 12%, demisec-merge la sprit” . problema a treia – pe piata exista, pe segmentul low, foarte multe produse care seamana cu vinul prin nume, eticheta, ambalaj si nu sunt vin; vinul in schimb, este singurul produs care nu are termen de valabilitate, e vin 100%. …nici la tarie 12% nu prea ajung produsele similare. 4. problema ….” demisec – merge la sprit”. in romania se consuma preponderent vinuri dulci si demidulci (vezi comentariul cu sange de tarur = dulce). prin „merge la sprit”, murfatlar da argument de consum vinului demisec. cam asta ar fi explicatia scurta a spotului. in ceea ce priveste comentariile, tinerii nu consuma vin. si este o alta problema pe care si-ar dori murfatlar sa o rezolve prin aparitia in spot a tanarului… (acum sunt convinsa ca vrea sa transmita prea multe mesaje in 30″).
Adrian Monoranu a zis
Cipriane, cred ca ar trebui sa-ti faci blog nene! Serios! Vad ca te pasioneaza subiectele si cred ca ai avea cititori. Sau poate ai blog si n-am ajuns eu pe la tine … 🙂 Te mai astept cu commenturi la fel de pertinente. Bafta!
ciprian a zis
Revin cu o completare…ceea ce a expus Angie e corect, sunt date din studiile de piata de pe piata vinurilor. As mai sublinia, legat de primul spot, ca se incearca educarea consumatorilor (chiar dc ei sunt low): pe masa se afla o sticla de vin alb, fara eticheta, intr-o prezentare discutabila…se refera direct la vinul „de casa”, facut la tara de bunicii nostri…Oameni buni: vinul de tara NU este mai sanatos si mai NATURAL decat cel imbuteliat (chiar dc este low si ambalat la PET).
Acesta conceptie este total gresita, vinul imbuteliat NU este facut din pastile (macar la producatorii mari 🙂 ), dar nici „vinul de tara” nu este natural (nu se controleaza cat sulf se pune, cat zahar, cata apa, etc)..so ..spotul induce mutarea preferintei consumatorului de pe acest tip de vin pe cel imbuteliat.
Legat de tineri..acestia nu sunt un segment definit pt vinuri, dar cine stie..poate cineva inventeaza o categorie..:)
Una peste alta strategia si pozitionarea Babanului(ca si continuare a primei campanii) este corecta bine raportata la comunicare.
Corina a zis
Murfatlar desi este producatorul nr 1 din Romania (pentru ca are cea mai mare podgorie din tara) nu produce vinuri bune.
Ce inseamna Zestrea Murfatlar 2007 desavarsit cu vin din 2006? Cum adica desavarsit? Adica le-au amestecat?
Mai bine incercati ceva de la Vincon Vrancea sau Vinia.
andi a zis
am inteles! 😉
Bogdan Alupoaie a zis
uneori nu prea vad rostul de a face o reclama ptr produsele low cost datorita faptului ca nu trebuie sa vezi la TV un vin ieftin care-l gasesti la orice chiosc/bodega. Spotul este realizat surprinzator de bine … sunt sigur ca in urmatorul spot ( al 3-lea ) va aparea si fata misetriosului „animal” gigant sau poate suspansul va continua. CU siguranta va fi un mini „serial” de spoturi precum au fost si sunt la Unirea. Sunt totusi curios cine este creatorul acestui spot.
ciprian a zis
Pt Bogdan, cu ultimul post: dc ai fi citit mai sus ai fi aflat ca strategia de comunicare si spoturile sunt facute de agentiile Next si Cap. Legat de reclama la produse low…nu se merita, dar asa cum am scris eu mai sus, Murfatlar ca nr 1 in RO isi permite sa faca „educarea consumatorului” de vinuri…
Cheers!!
Bogdan Alupoaie a zis
Next si Cap … nu stiu de ce dar seama mult cu stilul celor de la Leo Burnett.
OanaBee a zis
/:) care stil?
Alice a zis
Fratilor, nu stiu de voi, dar mie mi se par atat de proaste reclamele astea. Ne facem de ras daca mai asociem imaginea romanului cu Babanu’. Aceeasi problema o are si noua reclama la ciocolata cu rom. Unde sunt reclamele bune si originale in care „partidul te vrea tuns”? Mai nou e la moda „hai cu maneau”. In loc sa progresam noi dam inapoi. S-a dus cu imaginea noastra. Sa mi-o luati in nume de rau ca as avea ceva cu voi, dar pur si simplu reclamele astea sunt o rusine. V-am pupat!;)
Adrian Monoranu a zis
Ei, Alice, nu te grabi. Gandeste strategic. Babanu e un vin ieftin si adresat consumatorului economic care de altfel reprezinta cam 60% din populatia Romaniei. Ce sa facem … astia suntem. Cat despre Rom eu o consider o reclama foarte buna pentru repozitionarea pe care o incearca. Mai degraba cele de care amintesti tu (partidul te vrea tuns) nu prea au prins. Tinerii nu se conecteaza cu mesajul transmis. Pur si simplu nu-si amintesc perioada respectiva. E clar ca trebuia adus in discutie ceva mai actual. Maneaua e iarasi ceva foarte prezent. E o ironie subtila dar e o alegere f buna! 🙂
Alice a zis
Nu am zis ca nu ai dreptate, dar mie una tot nu imi place. E falsa, estetica lipseste „cu desavarsire”. Cat despre perioada comunista nici eu nu imi aduc aminte multe, ca doar am doar 20 de ani. Eu doar comentez dpdv al imaginii nu a repozitionarii pe care o incearca cei de la Rom. Este clar ca nu mi se adreseaza mie.;p
Alice a zis
Apropo… astept comentariul tau legat de reclama pe care ti-am recomandat-o la articolul cu Prigat(ca tot esti un adept al spoturilor cu animale ).:D
andi a zis
spiritul critic e constructiv, mai ales atunci cand e sustinut de o experienta in domeniu si cunoastere a subiectului foarte bine. sa speram ca lumea va construi mult mai bine la randul ei, si va depasi aceste reclame „hai cu maneaua”!