Inca de pe vremea cand eram in liceu, adica in urma cu vreo 16 ani, a existat o frenezie a jocurilor de strategie. Eu n-am fost niciodata fanul lor dar aveam colegi care petreceau weekend-uri intregi in fata computerelor jucand Command&Conquer sau Red Alert. Ce vremuri … Auzeam atunci povesti, prieteni laudandu-se cu numarul de ore petrecute consecutiv fara sa iasa din joc si tot asa.
Apoi au aparut Age of Empires si altele dar trendul s-a pastrat. De la colegii de liceu am trecut la colegii de facultate, la conflictele pe care le aveam pentru ca nu puteam dormi noaptea din cauza monitoarelor deschise si a bazaitului coolerelor care mai ca nu mai faceau fata, mai ales in noptile de vara.
A urmat era jocurilor in retea. Un nou AOE, cu echipe, tabere, campionate mondiale, si tot asa. Oameni care au investit in conexiuni mai puternice la internet, in monitoare de 21″ si in procesoare gigant. Lucruri pe care eu nu le intelegeam niciodata. Pentru mine jocurile astea nu insemnau mare lucru, imi placea prea mult relationarea, imi placea sa stau afara, sa ies cu prietenii, sa vorbesc.
Anul trecut am fost insa la o conferinta, singura de profil de altfel, despre metode moderne de predare. Parte din instruirea noastra a fost un joc de strategie. Dar nu ca acele jocuri de strategie descrise mai sus. Un joc in care oponentii sunt brand manageri, in care nu conduci armate ci departamente de R&D, in care nu te gandesti cum sa asediezi castele sau sa scufunzi vase ci cum sa stabilesti corect preturi, cum sa alegi magazinele in care sa-ti vinzi produsele si cum sa-ti gandesti strategiile de comunicare.
Acum jocul acesta il joaca studentii mei de la master, datorita eforturilor unui coleg preocupat de viitorul lor. Ma intrebam insa daca nu cumva aceste jocuri au ceva in comun cu cele despre care vorbeam mai devreme. Oare a fost un antrenament bun? Oare sunt similitudini? Probabil cel mai aproape sunt jocurile de tip tycoon dar oare nu cumva strategia militara e de fapt la baza strategiei de marketing? Nu cumva fronturile sunt de fapt pietele, armatele sunt de fapt gamele de produse, armele sunt strategiile de comunicare iar prizonierii de razboi sunt de fapt consumatorii? Astept opiniile voastre!
Daca tu ai spus ca nu ai fost fanul acestor jocuri si pare greu de facut o comparatie… eu pot sa fiu de acord cu opinia din finalul articolului. Piata e un front pe care trebuie sa stii cand si cum sa ataci. Un producator bun este similar cu un oponent bun, iar acesta TREBUIE in zilele noastre sa aiba o armata ( gama de produse ) foarte diversificata pentru a putea face fata tuturor situatiilor in care sunt pusi prizonierii razboiului, adica clientii. Daca ai in minte aceste aspecte, poti oricand sa vezi aceste jocuri ca un bun tool de antrenament in gandirea de marketing.
@Emil: Nu eram fanul lor, imi placea mai mult socializarea, drept urmare sunt probabil unul dintre cei mai entuziasti evanghelisti a tot ceea ce inseamna Social Media. E drept ca pe vremea aia eram la liceul de informatica, inconjurat de geekshi si nerds si nici nu ma gandeam c-o sa ajung marketer. :))
Vis a vis de intrebarile : „Oare a fost un antrenament bun? Oare sunt similitudini?”, Raspunsul e DA si DA.
1) Toate jocurile de strategie au la baza o economie, la fel ca si la noi
2) Toate unitatile, cladirile din joc au la baza niste cerinte de resurse, resurse care pot fi financiare sau materiale in functie de tipul jocului. Dupa cum ai spus nu esti pasionat al jocurilor dar da-mi voie sa-ti recomand Stronghold, e un joc care simuleaza foarte bine modul de viata din evul mediu primesti un castel initial si niste oameni pentru care trb sa construiesti case, trb sa exploatezi minele de fier, piatra, pentru cladiri si arme, trb sa tai copaci sa cresti animale pentru piele, din lemn construiesti baionetele, balista si tot asa ideea e ca e un imens simulator si iti va raspunde la toate intrb de genu.
3) Jocurile de strategie si mai orice joc, inafara de point and shoot, la care trb sa fii brainless, dezvolta imaginatia, o imaginatie bogata duce la creativitate sporita.
4)Foarte multe jocuri sunt construite in functie de istoria curenta gen CIV de unde poti invata diverse lucruri gen conducatori, gen putea unui imperiu, gen minuni, cladiri legendare.
5) Sunt foarte multe lucruri pe care as putea sa le impartasesc pe aceasta tema dar imi este frica ca multi o sa puna un simplu reply gen GEEK !
AOE unul dintre primele jocuri care mi-a plăcut si le jucam cu plăcere.