Raspunsuri la aceasta intrebare sunt destule. Calitate proasta, servicii slabe, nicio garantie, tratament pe masura si lista poate continua. Eu as zice insa ca e mai important sa gandesti in materie de ROI. Cred ca stim deja cu totii ca nu exista calitate la pret redus. E un principiu universal valabil, de prea putine ori contrazis de catre vreun curajos care isi da seama prea tarziu ca pretul sau era prea mic.
Astfel, cand cumperi ieftin trebuie sa te astepti si la calitate proasta. Gandeste-te in termeni de return on investment. Ce obtii in urma banilor investiti. In cel mai bun caz primesti un produs sau niste servicii de proasta calitate dar iti rezolva o problema pe termen scurt. Din punctul meu de vedere asta e filosofia angajatului care vrea sa scape repede de un task si sa „satisfaca” cerintele unui sef orientat 100% catre buget si nu catre rezultate. In cel mai prost caz, primesti un brand damage de toata frumusetea. Explic imediat!
Cand cumperi in online ai nevoie de statistici. Ai nevoie de date concrete despre ceea ce se intampla pe siteul pe care cumperi. Trebuie sa privesti mai departe de un rate card care prezinta doar partea frumoasa a lucrurilor. Mii de vizitatori zilnici, zeci de mii de afisari, etc. Astea sunt doar praf in ochi dar din pacate merg la profilul angajatului de mai sus. Angajatul care cumpara pentru rezultate trebuie sa ceara date profunde. Ai nevoie de rata de revenire pe site, de bounce rate, de timpul mediu petrecut pe site, de cautarile pe cuvinte cheie, de referrali si alti indicatori de trafic.
In afara de asta, trebuie sa stii ce se intampla concret pe site-ul respectiv. Este brand promise-ul site-ului respectat. Aceasta este o problema pe care eu o vad din ce in ce mai frecvent, incepand cu bloguri si terminand cu site-urile cele mai complexe. In cursa nebuna pentru trafic, continutul sufera mutatii si se indeparteaza uneori simtitor fata de brand promise-ul initial. Am patit-o si eu dar revin mereu catre zona marketingului.
Problema nerespectarii brand-promise-ului e una grava pentru cumparatorul de publicitate. Gandeste-te ca vrei sa cumperi un banner sau un advertorial pe un site care teoretic prezinta retete insa de fapt printre acestea sunt inserate stiri despre ce mananca Bianca Dragusanu sau Simona Sensual impreuna cu galerii foto impresionate, eventual preluate din alte parti, care nu au nicio legatura cu retetele, gastronomia sau macar ceva adiacent. Nimeni nu vrea sa le vada la cratita, ci eventual dezbracate si poate, zic poate, unse cu diverse ingrediente culinare. Publicul unui astfel de site nu mai este nici pe departe unul preocupat de retete si arta culinara ci e clar ca pe acest site se ajunge din cautari dupa poze si numele celor 2 „vedete”. Si cum notorietatea acestora e mare, e posibil sa se ajunga la un procent semnificativ al celor care vin pe site doar pentru pozele respective.
Daca site-ul cu pricina este unul cu acoperire locala sau regionala, mai apare o problema. Cand oamenii ajung pe site din cautari care n-au legatura cu brand-promise-ul initial ajungi sa descoperi ca de fapt localitatile de provenienta nu sunt deloc similare cu cele la care te asteptai. Ai sa descoperi ca tu de fapt cumperi spatiu intr-un site local care nu e chiar local, ci mai degraba national. Asta nu poate fi deloc bine pentru produsul pe care-l promovezi si care se vinde doar local si nicidecum national.
Cauta pe site-ul pe care cumperi si vezi cam ce procent din paginile parcurse sunt cat de cat in legatura cu produsul pe care vrei sa-l promovezi. Nu te arunca inainte doar pentru ca pretul e mic. E ca si cum ai urla intr-o fantana, nu te aude nimeni. Cel putin, nu cei care ai vrea tu sa te auda. Cere statistici, analizeaza, cere informatii palpabile, acces la analytics, fa-ti un set de intrebari si educa-te. Cere rapoarte de trafic, cere acces la conturi, urmareste, plateste in functie de ce obtii. Gandeste in termeni de rezultate si cumpara pentru niste obiective mai marete decat cel de a te incadra intr-un buget.
Spor!
[…] sursa imagine […]